این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو)
چکیده فارسی مقاله
فلسفه از دیرباز به امر تصویری متوجه بوده است؛ اما، در سده بیستم، و با ظهور سینما، برخی فیلسوفان به نظریه پردازی درباره این صنعتِ تازه و کیفیتِ تصویر توجه ویژه نمودند. شاخص ترین فیلسوف سینما، ژیل دولوز است که رابطه تصویر با زمان و حرکت را مبنای نظریه پردازی خود قرار داد. و از این دیدگاه مسائل کلیدی سنت متافیزیکی همچون زمان، حرکت و سوبژکتیویته را به چالش کشید. در این مقاله کوشش شده است، با استفاده از آراء وی، پیشنهادی برای درک بهتر مفهوم زمان در آثار پیکاسو به ویژه با تأکید بر طبیعت بی جان های او ارائه شود و از خلال آن به دوره های کاری بنیانگذار کوبیسم، پیکاسو، نظر انداخته شود. به تعبیری سینمای یتر و دولوز یتر، با نگاهی دوربی نوار و وابسته به «آگاهی دوربین » از خلال آثار او بگذرد و با اتصال مفهومی، شماری از تصاویر، یک پی رفت ایجاد کند. و بدین ترتیب، نظرگاه های تازه ای را در رقابت با یکدیگر بیافریند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زمان، حرکت، امر تصویری، آگاهی دوربین، دیرند
عنوان انگلیسی
Picasso and the Issue of Image and Time (Deleuzian Reading of Picasso)
چکیده انگلیسی مقاله
Philosophy has been always engaged with the visual yet, in the twentieth century and by the advent of cinema, some philosophers started to make particular theories about this new technology and the specific picture it offers. One of the most prominent philosophers of this realm is Gilles Deleuze who based his philosophy of cinema on the concept of time-movement relationship and hence challenged key issues of metaphysical tradition like time, movement and subjectivity. Applying Deleuze’s ideas in Picasso’s artworks, this article tries to put forth a better understanding of the concept of time in his works, particularly his still lives. Put in another more Deleuzian and more cinematic term, it would be tried to use a cameralike look, dependant on “camera consciousness”, for exploring a thematic relationship in Picasso’s works. This results in new challenging perspectives on his artworks too.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کامبیز حضرتی | kambiz hazrati
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254441.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات