این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۱۱-۱۳۰

عنوان فارسی رابطه بینامتنی حکمت شاعرانه صائب و نگارگری مکتب اصفهان
چکیده فارسی مقاله بیشتر تاریخ نگاران نگارگری مکتب اصفهان عصر صفوی به جدایی نگاره از کتاب آرایی و شعر روایی اشاره کرده اند و مطرح ساخته اند که دوگونه هنریِ نگارگری و شعر درصدد بوده اند که به عنوان گونه هنری مستقلی عمل کنند. محققان حوزه ادبیات به واژگان نگارگری در اشعار دوره مکتب اصفهان نظیر نگاره، قلم مو، رنگ، آب و رنگ، و دیگر عناصر و لوازم نگارگری پرداخته اند. این مقاله بر آن است تا به تعامل شعر و نگارگری در مکتب اصفهان بپردارد و اشتراک های یکسان همچون مضامین، معنی بیگانه، پارادوکس تصویری، اسلوب معادله، استعاره، ایهام، و مجاز را در هر دو گونه هنری شعر و نگارگری مطابقت دهد. مطالعه موردی این مقاله در خصوص قالب غزل و اشعار صائب تبریزی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگارگری، غزل، صائب تبریزی، مکتب اصفهان

عنوان انگلیسی The Intertextual Relationship between Sa’ib’s poetical wisdom and the Paintings of Isfahan School
چکیده انگلیسی مقاله Most historiographers of the paintings of Safavid Isfahan School have pointed out the separation of painting from illustration and narrative poetry, indicating that these two latter genres, namely painting and poetry, wanted to act as independent artistic genres. Literary scholars have indicated also the use of painting terminology, such as figure, brush, hue, watercolors and other paintings’ paraphernalia in the poems of Isfahan School’s era. This article tries to study the interaction between poetry and painting in Isfahan School and compare their common features such as content, paradox, metaphor, ambiguity and metonymy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله painting, sonnet, Sa’ib Tabrizi, Isfahan School

نویسندگان مقاله سید رسول معرک نژاد | seyyed rasool moareknejad



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254453.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات