این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
هنر آزاد و موسیقی کیهانی تأملی در آرای زیبایی شناسانه بوئتیوس
چکیده فارسی مقاله
بوئتیوس به عنوان آخرین فیلسوف رومی ـ مسیحی و نخستین اندیشمند دوره قرون وسطی، با ترجمه و تفسیر آثار، نقش چشمگیری در انتقال اندیشه های منطقی، فلسفی و علمیِ یونان باستان ایفا کرد. اندیشه های بوئتیوس در بحث زیبایی و هنر بن مایه هایی افلاطونی و فیثاغوری دارد. در تألیفات اصیلِ وی کتاب مستقلی درباره هنر و زیبایی شناسی به معنای امروزی آن نمی توان یافت، اما زیبایی شناسی و نظریه هنر وی در رساله ای به نام [در باب] موسیقی بیان شده است. در این مقاله به بازسازی و تبیین آرای بوئتیوس در خصوص زیبایی و هنر می پردازیم. ابتدا با مروری اجمالی بر اندیشه های فلسفی و الاهیاتی وی، جایگاه وی را در شکل گیری نظریه های هنر و زیبایی در قرون وسطی را بررسی کرده و در پایان با ذکر ممیزات و شاخصه های آرای وی در هنر و زیبایی به تحلیل این آراء می پردازیم. بوئتیوس تحت تأثیر تفکر ریاضی و هندسی فیثاغوری، مفاهیم هماهنگی و تناسب در فرم را به عنوان معیار زیبایی در نظر گرفته، و مفهوم زیبایی را به نمود و پدیدار اشیاء مربوط می داند. وی هنر واقعی یا به تعبیر خودش تنها هنر آزاد را موسیقی می داند و با گسترش مفهوم موسیقی، از موسیقی کیهانی، موسیقی [روح] بشری و موسیقی ابزاری (یا سازی) سخن می گوید. وی با نگرشی افلاطونی، هنرمند یا موسیقیدان واقعی (یا آزاد) را کسی می داند که با بینش و بصیرتی عقلانی قادر به ادراک هارمونی و هماهنگی موجود در افلاک کیهانی و روح انسانی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر آزاد، هماهنگی، موسیقی کیهانی، موسیقی بشری، موسیقی ابزاری
عنوان انگلیسی
Liberal Arts and Cosmic Music: A Contemplation on Boethius’ Theory of Aesthetics
چکیده انگلیسی مقاله
As the last Roman philosopher and Christian thinker in early medieval period, Boethius played a significant role in the transmission of logical, philosophical and scientific ideas of ancient Greece by translating their works into Latin and through writing commentaries on them. Boethius’ views on beauty and art are drawn upon the Platonic and Pythagorean basics. Although in his original works there is no independent writing on art and aesthetics in its modern sense, his ideas about aesthetics and art are permeated through one of his treatises called De institutione musica. In this paper, I’ll reconstruct and explain Boethius’ view on beauty and art. First, with an overview on his philosophical and theological ideas, I’ll investigate his role in developing the medieval theories of art and beauty and then by remarking specific characteristics of his thoughts on art and beauty, I’ll analyze them. Influenced by Pythagorean mathematical and geometric thinking, Boethius considered the concepts of harmony and proportion in the form as beauty criteria and took the concept of beauty in relation with appearance and phenomenon. He supposes the music as the real art or the liberal art -in his own words - and by expansion of the music concept talks about the cosmic music, the human [spirit] music and the instrumental music. From a Platonic view he recognizes the real (or liberal) artist or musician, one who with an intellectual insight is able to understand the harmony and coordination in the cosmic spheres and human spirit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل پناهی | esmaeal panahi
پژوهشکده هنر
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254457.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات