این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۸
عنوان فارسی
حسرت باغ ـ تمنای مینو، در هنر انتزاعی ایران؛ با تکیه بر عَلَم های عاشورایی
چکیده فارسی مقاله
این مقاله قصد دارد مسألۀ «حسرتِ باغ» یا همان «تمنای مینو» را به عنوان محرکی (رانه ای) بنیادین در هنر انتزاعی ایران، با محوریت عَلَم های عاشورایی، مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور، در ابتدا به بازتاب این تمنّا در هنرهای مختلف ایرانی ـ اسلامی، اعم از تشعیر و تذهیب و نگارگری و غیره، اشاره ای گذرا نموده ایم؛ سپس به مقایسه ای تطبیقی و تحلیلی میان «عَلَم های عاشورایی» و «معماری منظر ایرانی» (باغ ایرانی) از دریچۀ دو عامل اساسی این محرک، یعنی «شرایط اقلیمی» ایران زمین و «تجلی اعتقادات» پرداخته ایم. در هر بخش، شباهت های بارز دو هنر مذکور را بررسی نموده و نشان داده ایم که آنچه روح مشترک در بین همۀ این هنرهاست، همانا مسألۀ محورین «حسرت باغ/ تمنای مینو» است. خلاصه این که عطش وصال صورت ازلی یا مثالی آن بهشت مصفّا و تمنای بازگشت و اقامت جاودانی در آن باغ بی خزان و ملال، همواره مصنوعات هنرمند ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است. نمادهای به کارگرفته شده در عَلَم های عاشورایی نیز از ویژگی های باغ ایرانی، که نسبت بی واسطه ای با اعتقادات مذهبی دارد و تصویر نوستالژیکی از بهشت ارائه می دهد، اثر پذیرفته اند. این هنر، در مقایسه با سایر گونه های هنر ایرانی ـ اسلامی، به نحو بارزتر و ملموس تری بازتاب دهندۀ ماهیت این حسرت نوستالژیک است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Garden Yearning – Desire for Paradise in Iranian Abstract Art With Reliance on Āšūrāī Flags
چکیده انگلیسی مقاله
Focusing on āšūrāī flags, this article studies the issue of garden yearning (Hasrat-e Bagh) or desire for paradise (Tamannay-e Maynoo) as a main incentive in abstract art of Iran. For this purpose, a comparative and analytic comparison is made between āšūrāī flags and Iranian landscape architecture (or Iranian garden) on the basis of two main factors, i.e. climatic conditions of Iran – land and manifestation of beliefs. The reference to and reflection of this desire in different Iranian – Islamic arts including illumination and painting are demonstrated and then evident similarities of these two cases are studied showing that the common spirit among all these arts is that of garden yearning/desire for paradise. In summary, regarding climatic and ideological considerations in the unconscious mind of Iranian artist, the presence of an ideal image or pleasant paradise has always been effective on his artifacts and hence all of his arts pertain somehow to this yearning, thirst and desire for returning and eternal residence in 7 that evergreen garden. Meanwhile, symbols applied in āšūrāī flags are affected by specifications of Iranian garden and that’s because of their relationship with religious beliefs and the embodied nostalgic image of that eternal and pleasant home which reflects the nature of this nostalgic desire more clearly than other Iranian art varieties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود میرزایی | davoud mirzaei
، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254460.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات