این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۷-۲۶
عنوان فارسی
"بی خودی" در شعر مولانا و ارتباط آن با هنر
چکیده فارسی مقاله
«بی خودی» از واژگانی است که در کنار مفاهیم دیگری همچون «مستی، بی قراری و بی مرادی» در اشعار مولانا بسیار به کار رفته است، باخودی، قرار و هوشیاری، بامرادی و ... نیز در برابرشان آورده شده اند. نکتۀ قابل توجه این است که معنای مورد نظر مولانا در به کارگیری این کلمات متفاوت از کاربرد امروزی است. آنچه ما از آنها دریافت می کنیم مفهوم تجربه شدۀ حسی و عقلی است که مطابق علم جدید به روان، نظریه های روان شناسی تحلیلی در شناخت خودآگاه و ناخودآگاه و ... راه می برد که جایی در فرهنگ ادراکی و زبانی و زمانی مولانا ندارد. از این روی با آغاز کردن از یک غزل معروف مولانا که واژگان فوق در آن یکجا و در کنار هم به کار رفته است، و گشت وگذار در دو اثر عظیم و جاودانه اش کلیات دیوان شمس و مثنوی معنوی به تحقیق در راز معنایی آنها می پردازیم. در این سیر به تدریج ارتباط تسلسلی مفاهیم یاد شده با یکدیگر و نیز دیگر اصطلاحات رایج در عرفان مانند فنا و بقا، جبر و اختیار، جذبه و کشش و خلسه نیز نشان داده خواهد شد تا سرانجام به فهم معنای هنر از این طریق نائل شویم که آن نیز مفهومی متفاوت با هنرهای زیبا در اصطلاح امروزی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بی خودی، بی خویشی، بی قراری، بی مرادی، مستی
عنوان انگلیسی
“Losing Oneself” in Rumi’s Poetry and its Relation to Art
چکیده انگلیسی مقاله
The term “losing oneself” is among those concepts, like “intoxication, restlessness and wishlessness”, which have been repeated so many times in Rumi’s poems. They are contrasted with “being oneself”, restfulness, sobriety and wishfulness. The difference between what Rumi understands of these words and their contemporary meaning is of importance here. Today, what we perceive of their meaning is something experienced, rational and related to modern psychology and psychoanalysis, all of which are alien to perceptual, lingual culture of Rumi’s time. We are to survey the secret meanings of these words, which are typically set together in his poems, through his two major masterpieces, Divan-e-Shams and Masnavi-e-Ma’navi. In this Study we will gradually appreciate the inter-connection between these words and other terms in Sufism like annihilation, persistence, predestination, freedom, rapture, attraction, ecstasy etc. Finally, through this examination we will understand the meaning of art which also differs from what is discerned as cotemporary fine art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
losing oneself, restlessness, wishlessness, intoxication
نویسندگان مقاله
نیر طهوری | nayyer tahoori
پژوهشکده هنر
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254465.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات