این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۸

عنوان فارسی مبانی متافیزیکی زیبایی در آثار دیونیسیوس مجعول و تأثیر آن بر زیبایی شناسی مسیحی
چکیده فارسی مقاله آثار دیونیسیوس مجعول، در سنت زیبایی شناسانه قرون وسطی به ارائه نظام مندترین نگرش نسبت به زیبایی می پردازند که پیش تر در آثار هیچ یک از آبای یونانی و لاتینی کلیسا سابقه نداشته است. وی در بیان آراء خود در این زمینه از آموزه های فیلسوفان نوافلاطونی، به ویژه پروکلس بهره می برد و همچون فیلسوفان نوافلاطونی برای زیبایی شأنی متافیزیکی قائل است. این امر سبب شده که دیونیسیوس بحث خود را به جای زیبایی محسوس با زیبایی غیرمحسوس آغاز کند و سپس به صدور زیبایی محسوس از زیبایی مطلق بپردازد. بر این اساس، برخلاف سنت تجربی مسلک یونانیان، بحث در باب زیبایی را به جای ساحت تجربه به ساحت تأمل منتقل می سازد و زیبایی جنبه ای عرفانی و رازآلود می یابد. افزون بر این، وی مفهوم نور را به مباحث زیبایی شناسی وارد می کند و ملاک وضوح را نیز به شرایط زیبایی می افزاید. این آراء دیونیسیوس هم بر زیبایی شناسی غرب مسیحی و هم بر زیبایی شناسی شرق مسیحی تأثیرگذار بود. وی در سنت لاتینی بر آموزه های اریوگنا، هوگونیس سن ویکتوری، سوژر اهل سن دنی و توماس آکویناس تأثیر نهاد و در سنت بیزانسی مدافعان شمایل ها بیشترین بهره را از آثار دیونیسیوس بردند، به گونه ای که آثار دیونیسیوس پس از کتاب مقدس، دومین متن مورد ارجاع مدافعان بیزانسی شمایل ها بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیونیسیوس مجعول، زیبایی، اسمای الاهی، نماد، نور

عنوان انگلیسی Metaphysical Foundations of Beauty in Pseudo-Dionysius’s Work and It’s Influence on Christian Aesthetics
چکیده انگلیسی مقاله Comparing to the Greek and Latin Fathers of the Church, in the aesthetic tradition of medieval centuries there is no standpoint about beauty more systematic than what is found in Pseudo-Dionysius’s works. He draws upon neo-Platonic philosophers’ thoughts, especially those of Proclus, for expressing his ideas. Like neo-Platonic philosophers, he believes in the metaphysical status of beauty. Accordingly, he begins his discussion with imperceptible issues, rather than perceptible ones, and then speaks of the emanation of perceptible beauty from pure beauty. Moreover, and contrary to the empirical tradition of the Greek in which the issue of beauty is located in an experimental realm, he situates the beauty in a meditative context hence the beauty finds a mystical and secret aspect. Furthermore, he argues for the concept of light in aesthetics and adds the criterion of clarity to the conditions of beauty. These views of Dionysius have affected both Western and Eastern Christian aesthetics. In Latin tradition he was a source of influence for Eriugena, Hugh of Saint-Victor, Suger of Saint-Denis and Thomas Aquinas in Byzantine tradition the proponents of icons made utmost use of his works in such a way that his works were the second point of reference after the Bible.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر نصری | amir nasri
دانشگاه علامه طبابایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-254467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات