این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ابعاد سلامت روان و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ابعاد سلامت روان و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک می­باشد. روش کار: این پژوهش از طریق روش اپیدمیولوژیک تحلیلی- مقطعی در سال 1400 انجام شده که جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین می­باشد. به منظور جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه کوتاه هوش هیجانی و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ فرم 28 سوالی  (GHQ-28)استفاده شده است. در این مطالعه از روش‌های تحلیل رگرسیون خطی و نیز آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و  به منظور تحلیل داده‌های آماری از نرم افزار آماری R نسخه 4.1.3 بهره برده شده است. یافته‌ها: در بین مولفه‌های مشخصات دموگرافیک، متغیر مذهب، رشته تحصیلی و طلاق والدین بیشترین اثر را بر روی سلامت عمومی دارند.  به این صورت که به طور متوسط در بین خانواده‌هایی که والدین طلاق گرفته‌اند، افراد به میزان 37/2 واحد کمتر از سلامت عمومی برخوردار هستند. همچنین در بین افرادی که تعداد نیم‌سال بیشتری را در دانشگاه گذرانده‌اند به میزان 49/0 واحد بیشتر از سلامت عمومی بهره‌مند می‌باشند. براساس نتایج بدست امده از تحلیل واریانس و نیز رگرسیون خطی تک متغیره، متغیر طلاق والدین معنی دار بوده و به میزان 1/3 درصد از تغییرات عملکرد اجتماعی را تبیین می‌کند (P-value< 0.05). در تحلیل رگرسیون خطی بین سلامت عمومی گلدبرگ و نوع رشته تحصیلی، دانشجویان رشته مدیریت به طور متوسط به میزان 77/2 واحد بیشتر نمره ی سلامت عمومی گلدبرگ را کسب نموده‌ اند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس تک متغیره، متغیر اختلال عملکرد اجتماعی با متغیر طلاق والدین رابطه معنی دار دارد. به ‌این ‌ترتیب دانشجویانی که والدین آنها از یکدیگر طلاق گرفته‌اند از سلامت عمومی پایین‌تری برخوردارند. همچنین، مولفه طلاق و ترم تحصیلی دانشجویان، بیشترین اثر را بر روی هوش هیجانی و سلامت روان آنها دارند. کلیدواژه‌ها: سلامت روان، هوش هیجانی، سلامت عمومی گلدبرگ.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، هوش هیجانی، سلامت عمومی گلدبرگ.

عنوان انگلیسی Exploring dimensions of mental health and emotional intelligence of students of qazvin university of medical sciences and their relationship with demographic characteristics
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Emotional intelligence and mental health are well known as two important and influential components on individual and social life. This paper aims to investigate the dimensions of mental health and emotional intelligence of students in Qazvin University of Medical Sciences and its relationship with demographic characteristics. Methods: This paper was conducted through cross-sectional epidemiological method whose statistical population includes all students of Qazvin University of Medical Sciences during 2021. In order to collect the required data, demographic characteristics questionnaire, short emotional intelligence questionnaire, and Goldberg general health questionnaire (GHQ-28) were employed using Likert scoring method. Moreover, linear regression analysis methods and analysis of variance (ANOVA) were utilized to analyze statistical data through SPSS vol.16 statistical software. Results: Among the families where the parents are divorced, individuals have 2.37 units less general health. Besides, among those who have spent more than half a year in university, they have 0.49 more units of general health. Regarding the results of analysis of variance and linear regression analysis, the parental divorce variable is significant and explains 3.1% of changes in social functioning (P value < 0.05). On the other hand, the religion variable has a significant level and explains 3.9% of the changes in depressive symptoms (P value < 0.05). Conclusion: The social dysfunction variable has a significant relationship with the parents' divorce variable regarding the demographic characteristics, such that students whose parents are separated are more dysfunctional and social. Therefore, students whose parents are divorced have lower general health. Furthermore, the divorce component and students' semester have the greatest impact on their emotional intelligence and mental health as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health, Emotional Intelligence, Goldberg General Health.

نویسندگان مقاله محمد علی نیکنام فر | Mohammad Ali Niknamfar
Department of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران

محمد مرادی بگلویی | Mohammad Moradi Begloui
Department of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
عضو هیئت علمی، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران

محمدرضا شیخی | Mohammad Reza Sheikhi
Department of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1976-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات