این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش روانرنجوری، نگرش ناکارآمد و تنظیم هیجان در پیشبینی کیفیت خواب نوجوانان دوره متوسطه دوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خواب کافی برای رشد سالم در دوران کودکی و نوجوانی ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش روانرنجوری، نگرش ناکارآمد و تنظیم هیجان در پیش بینی کیفیت خواب نوجوانان انجام شد. روش کار:روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر دوره متوسطه دوم دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 329 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل شخصیت (کاستا و مککری، 1992)، پرسشنامه باورها و نگرشهای ناکارآمد (مورین و همکاران، 1993)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (گروس و جان، 2003) و پرسشنامه کیفیت خواب (بویسی و همکاران، 1989) استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین روانرنجوری (40/0)، نگرش ناکارآمد (41/0) و تنظیم هیجان (19/0-) با کیفیت خواب رابطه آماری معناداری وجود دارد. همچنین متغیرهای روانرنجوری، نگرشهای ناکارآمد و تنظیم هیجان توان پیشبینی کیفیت خواب نوجوانان دوره متوسطه دوم دبیرستان را داشتند (001/0P<). نتیجهگیری: کیفیت خواب نوجوانان توسط متغیرهای روانرنجوری، نگرشهای ناکارآمد و تنظیم هیجان قابل پیش بینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت بهبود کیفیت خواب نوجوانان، نقش روانرنجوری، نگرش های ناکارآمد و تنظیم هیجان را مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانرنجوری، نگرش ناکارآمد، هیجان، خواب.
عنوان انگلیسی
The role of neuroticism, dysfunctional beliefs and emotion regulation in predicting sleep quality in high school adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Adequate sleep is essential for healthy growth in childhood and adolescence. The aim of this study was to determine the role of neuroticism, dysfunctional beliefs and emotion regulation in predicting adolescent sleep quality. Methods: The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all adolescent girls and boys in the secondary school of Damghan in the academic year 2020-2021, which was selected by multi-stage cluster random sampling using Krejcie and Morgan table as a sample of 329 people.. To collect information from the short form of the Five Personality Factors Questionnaire (Costa and McCrae, 1992), the Dysfunctional Beliefs and Attitudes Questionnaire (Morin et al., 1993), the Emotional Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003) and the Sleep Quality Questionnaire (Buysse et al., 1989) were used. Research data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression using SPSS software version 18. Results: The results showed that there was a statistically significant relationship between psychosis (0.40), dysfunctional beliefs (0.41) and emotion regulation (-0.19) with sleep quality. Also, psychiatric variables, dysfunctional attitudes and emotion regulation were able to predict the sleep quality of high school adolescents (P < 0.001). Conclusions: Adolescent sleep quality can be predicted by psychotic variables, dysfunctional beliefs, and emotion regulation, so it is suggested that psychologists and counselors consider the role of psychotic, dysfunctional beliefs, and emotion regulation to improve adolescent sleep quality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Neuroticism, Dysfunctional beliefs, Emotion, Sleep.
نویسندگان مقاله
معصومه قریب بلوک | Masoumeh Gharib Bolouk
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نیلوفر میکائیلی | Niloofar Mikaeili
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1959-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات