این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۶۱-۶۷
عنوان فارسی
ارزشیابی حسی و میزان پذیرش شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D از نظر کودکان دبستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D از مشکلات شایع به ویژه در کودکان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله ایران است. امروزه، در بسیاری از کشورها غنیسازی مواد غذایی به ویژه شیر و لبنیات برای مقابله با این مشکل مطرح شده است. هدف این مطالعه، ارزشیابی حسی و پذیرش شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D در کودکان دبستانی شهر تهران بود. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در دو مرحله ارزشیابی حسی و پذیرش شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D در مقایسه با شیر غنی نشده از نظر کودکان دبستانی شهر تهران انجام شد. در ارزشیابی حسی و پذیرش به ترتیب 212 و 201 تن از دانشآموزان دبستانی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. در هر دو گروه، طعم شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D در مقایسه با شیر غنی نشده ارزیابی و مقایسه شد. ارزشیابی حسی به روش هدونیک 5 نقطهای و با استفاده توأم از تصویر و کلمه انجام شد. پذیرش از طریق پرسشنامه 8 گزینهای ارزیابی شد. یافتهها: نتایج ارزشیابی حسی نشان داد که 4/44% دانشآموزان طعم شیر غنی شده را در مقایسه با شیر غنی نشده خیلی بدمزه و بدمزه ارزیابی کردند (001/0 < P). در ارزیابی پذیرش 85% دانشآموزان از طعم شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D رضایت داشتند. نزدیک به نیمی از دانشآموزان (44%) با ادامه طرح دریافت شیر غنی شده موافق بودند. نتیجه گیری: تغییر طعم شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D ممکن است در عمل، اجرای برنامه توزیع شیر غنی شده در کودکان را به چالش بکشد. انجام مطالعات بیشتر برای تعیین فرمولاسیونی که پذیرش بالاتری نزد کودکان دبستانی داشته باشد، مورد نیاز است. واژگان کلیدی: پذیرش، شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D، کودکان دبستانی، ارزشیابی حسی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Sensory evaluation and assessment of compliance with vitamin D and Calcium fortified- milk among school- age children in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Inadequate intake of Calcium and vitamin D is one of the common health problems, especially among the children in developed as well as developing countries, including Iran. Fortification of foodstuff, specially milk and dairy products, is being used as a major strategy to combat this problem in many countries. This study aimed to evaluate sensory desirability and compliance with vitamin D and Calcium-fortified milk, among 9-11 year-old schoolchildren in the city of Tehran. Materials and Methods: This cross sectional study was conducted in two phases including sensory evaluation and compliance with vitamin D and Calcium fortified-milk in schoolchildren. The first phase was performed by a panel of 212 schoolchildren from both sexes using a 5- point hedonic questionnaire with both images and words. And, the second phase was carried out on 200 children using an 8-item questionnaire. Results: In sensory evaluation 44.4% of the students described the taste of the fortified milk as bad, while in the compliance study 85% of children were satisfied with the taste of vitamin D and Calcium - fortified milk. Only less than half of the students agreed with the continuation of the fortification program. Conclusion: Calcium and vitamin D fortification, resulting in unpleasant changes in the taste of milk, can challenge fortified milk distribution program for children. Further study is needed to provide a formulation that would result in a higher compliance among schoolchildren. Keywords: Compliance, Vitamin D and Calcium fortified milk, School age children, Sensory evaluation
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین امیدوار | n omidvar
میترا ابتهی | m abtahi
تیرنگ نیستانی | tr neyestani
مجید حاجی فرجی | m hajifaraji
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-270&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات