این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
پیامد آموزشهای دوران بارداری؛ اصلاح سبک زندگی یا افزایش زایمان واژینال؟ یک مطالعه گذشته نگر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: با توجه به اهمیت اصلاح سبک زندگی در دوران بارداری، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با هدف تعیین پیامد آموزشهای دوران بارداری بر سبک زندگی و روش زایمان زنان شهر گرگان انجام گرفت. مواد و روش ها: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪکوهورت گذشته نگر بر روی 352 ﻧﻔﺮ از زنان تحتپوشش مراکز جامع سلامت شهر گرگان که 12-6 ماه از زایمان آنها گذشته، انجام شد. در ﮔﺮوه مواجهه، 176 نفر از زنان ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪه در ﻛﻼسﻫﺎی آﻣﺎدﮔﻲ زاﻳﻤﺎن به روش سرشماری و در گروه غیرمواجهه 176 زنان غیر ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪه در این کلاسها، با روش همسانسازی و متناظر با گروه مواجهه از نظر سن و تحصیلات مادر وارد مطالعه شدند. سبک زندگی بوسیله ابزار HPLP II اندازه گیری و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS18 و آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل، من ویتنی، کروسکال والیس، آزمون آنالیز واریانس و جهت بررسی تحلیل خطر نسبی از رگرسیون لجستیک انجام شد. یافته ها: میانگین نمره کل سبک زندگی درگروه مواجهه (22/66 ± 141/16) و در گروه غیرمواجهه (20/67 ± 137/16) بود. میانگین نمره، در تمام شش زیرحیطه سبک زندگی در گروه مواجهه، بیشتر از گروه غیرمواجهه بود؛ ولی آزمون تی مستقل تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد(0/08= P) اما در زیرحیطه مدیریت استرس این تفاوت معنادار بود(0/04= P). میزان زایمان واژینال در گروه مواجهه 13/1درصد بیشتر از گروه غیر مواجهه (0/009= P) یا 1/49 برابر گروه غیر مواجهه با فاصله اطمینان 95 درصد (2/02-1/09) 1/49 بود. نتیجه گیری: شرکت در کلاسهای آمادگی زایمان، باعث افزایش میزان زایمان واژینال و نیز بالاتر رفتن میانگین کل سبک زندگی و شش زیرحیطه آن، حتی با گذشت 12-6 ماه بعد از زایمان میشود و در زیرحیطه مدیریت استرس بیشترین تاثیر را دارد. کلمات کلیدی: سبک زندگی، آموزشهای دوران بارداری، زایمان، بارداری، بعد از زایمان
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی، آموزشهای دوران بارداری، زایمان، بارداری، بعد از زایمان
عنوان انگلیسی
Consequences of pregnancy training; Lifestyle modification or increase vaginal delivery? A retrospective cohort study
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Objective: Du to importance of Lifestyle modification during pregnancy, the present study was conducted with the aim of determination of of childbirth preparation training outcome on lifestyle and mode of delivery of Gorgan women's. Materials and Methods: This historical cohort study was conducted on 352 women under coverage of comprehensive health Gorgan 6-12 months after delivery. 176 of women who participated in childbirth preparation training as exposed group by census method sampling and 176 women who did not participated as non- exposed group by matching method Sampling in terms of age and maternal education included in the study. Lifestyle was assessed with Health Promoting Lifestyle Questionnaire (HPLP II).Data analysis was performed using SPSS18 software and Chi-square, independent t-test, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, Analysis of variance tests and to analyze the relative risk analysis of logistic regression. Results: The mean score of total lifestyle in exposure group was (141.16 ± 22.26) and in the non-exposure group was (137.16 ± 20.67). Despite of The higher mean score in all six Subscale of lifestyle was higher in the exposure group, the independent t-test did not show significant difference (P=0.08), but there was a significant difference in the Subscale of stress management (P= 0.04). In addition, the relative risk for vaginal delivery was 1.49 (1.09-2.02) and vaginal delivery %13.1 was higher in the exposure group (P= 0.009). Conclusion: Participating in childbirth classes increases vaginal delivery rate and the mean score of the total lifestyle and its six Subscale, even after 6-12 months after childbirth, and in the Subscale of stress management has the greatest impact. Keywords: life style, prenatal education, childbirth, pregnancy, postpartum period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
life style, prenatal education, childbirth, pregnancy, postpartum period
نویسندگان مقاله
معصومه خوزین | Masoumeh Khozein
Counseling and Reproductive Health Research Centre, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مشاوره در مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،
نرجس سادات برقعی | Narjes Sadat Borghei
Assistant Professor, Ph.D, in Reproductive Health, Counseling and Reproductive Health Research Centre, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
استادیار، مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مشاوره در مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
زهرا مهربخش | Zahra Mehrbakhsh
PhD Candidate in Biostaticstics, Department of Biostatistics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی دکتری آمارزیستی، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2181-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات