این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۲، شماره ۲۰۹، صفحات ۱۰۴-۱۱۳

عنوان فارسی بررسی پریشانی اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: پریشانی اخلاقی تجربه‌ای تنش‌زای در مواجهه با تصمیم گیری در بالین است که سبب استرس روانی شدیدی در فرد می‌شود. این پدیده شایع با ممانعت فرد از اقدام درست علی‌رغم آگاهی در وی رخ می‌دهد. دانشجویان پرستاری نیز در طول آموزش بالینی خود در معرض آسیب‌های اخلاقی قرار دارند، لذا این مطالعه با هدف بررسی پریشانی اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 350 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ساری در سال 1398 به روش نمونه‌گیری در دسترس شرکت کردند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های جمعیت‌شناختی و تحصیلی و پریشانی اخلاقی 21 سوالی هامریک بود، که طیف نمره این پرسشنامه از صفر تا 336 است و نمره بالاتر نشان دهنده میزان پریشانی اخلاقی بالاتری است، این پرسشنامه، پریشانی اخلاقی را از دو جنبه فراوانی رویداد و شدت آن رویداد اخلاقی بر روی فرد بررسی می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار آماری 25SPSS انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره کلی پریشانی اخلاقی دانشجویان پرستاری 35/79 ± 78/59 بود. میانگین برای فراوانی سوالات پریشانی اخلاقی 10/05 ± 31/66 و میانگین شدت سوالات پریشانی اخلاقی 13/38±42/76 بود که پریشانی اخلاقی در میان دانشجویان پرستاری را در سطح پایین نشان داد. نتایج رگرسیون خطی نیز رابطه معناداری را برای سن، محل سکونت، نحوه اقامت دانشجویان پرستاری نشان داد (0/001=P، 0/09=r2). استنتاج: با توجه به وجود پریشانی اخلاقی در دانشجویان پرستاری، تمرکز برنامه‌های آموزش بالین بر موارد تنش‌زای اخلاقی، می‌تواند از پیامدهای منفی آن بکاهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پریشانی اخلاقی، استرس، دانشجویان پرستاری، اخلاق، آموزش بالین

عنوان انگلیسی Moral Distress and Related Factors in Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Moral distress is a stressful experience in the face of clinical decision making that causes severe psychological stress. This common phenomenon occurs when a person cannot take appropriate action despite being aware of that. Nursing students are also exposed to moral damage during clinical education, so, this study was conducted to investigate moral distress and related factors in nursing students. Materials and methods: In a descriptive correlational study, 350 nursing students in Mazandaran University of Medical Sciences participated in 2019. They were selected via available sampling. Demographic information and educational information were recorded, and Moral Distress Scale-Revised (MDS-R) was completed. In this scale, the scores range from zero to 336 and a high score indicates a higher level of moral distress. The scale examines moral distress from two aspects; frequency of an event and its severity. Data analysis was done using SPSS V25. Results: The mean score for moral distress in nursing students was 78.59±35.79. The mean score for frequency of moral distress was 31.66±10.05 and the mean score for the intensity of moral distress was 42.76±13.38. Findings showed low levels of moral distress in nursing students. Linear regression analysis also showed a significant relationship between moral distress and age, place of residence, and type of residence (P= 0.0010, r2= 0.09). Conclusion: Moral distress is experienced by nursing students, therefore, clinical education programs should focus on morally stressful events and help the students to cope and reduce any negative consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله moral distress, stress, nursing students, ethics, clinical education

نویسندگان مقاله ویدا شفع پور | Vida Shafipour
Associate Professor, Department of Nursing, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

فهیمه قاسمی چراتی | Fahimeh Ghasemi Charati
Nursing Instructor, Department of Nursing, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3185-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات