این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۲، شماره ۲۰۹، صفحات ۱۱۴-۱۲۴

عنوان فارسی تاثیر اپلیکیشن آموزشی تلفن همراه بر تبعیت از درمان در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تبعیت از درمان در پرفشاری خون اهمیت دارد و می‌توان از تلفن همراه، برای آموزش بیماران استفاده کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اپلیکیشن آموزشی تلفن همراه بر تبعیت از درمان در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون انجام شد. مواد و روش‌ها: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1399 در نیشابور-ایران انجام شد. تعداد 54 نفر از معلمان بازنشسته سالمند عضو کانون بازنشستگان، به روش نمونه‌گیری مستمر انتخاب و سپس به روش تصادفی بلوک‌بندی چهارتایی بدون جای گشت در دو گروه مداخله و کنترل (در هرگروه 27 نفر) بدون کورسازی قرارگرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار تبعیت از درمان مدانلو و همکاران (1392) استفاده شد. مداخله آموزشی با استفاده از اپلیکیشن برای گروه مداخله به شیوه الکترونیکی 6 جلسه به مدت سه هفته و برای گروه کنترل، مراقبت‌های روتین اجرا شد. ابزار تبعیت از درمان قبل و 6 هفته بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. یافته‌ها: تفاوت میانگین زیرمقیاس‌های تبعیت از درمان بعد از مداخله در دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین زیرمقیاس تعهد به درمان(0/023=P) و تردید در اجرای درمان(0/026=P) وجود دارد. میانگین فشار خون نمونه‌ها نشان داد که فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در گروه مداخله و کنترل قبل از انجام مداخله تفاوت معنی‌داری نداشت ولی پس از مداخله میانگین فشارخون دیاستولیک در گروه مداخله معنی‌دار بود (0/017=P). استنتاج: از طریق اپلیکیشن‌های آموزشی تلفن همراه میزان تبعیت از درمان افزایش میابد و این امر می‌تواند برای مدیریت بیماری های مزمن و تبعیت دارویی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20200618047824IRCT
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبعیت از درمان، پرفشاری خون، سالمندان، تلفن همراه

عنوان انگلیسی Effect of Mobile Educational Application on Adherence to Treatment in Elderly with Hypertension
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Adherence to treatment has a key role in management of hypertension and mobile phones can be used to educate patients. The aim of this study was to investigate the effect of a mobile educational application on adherence to treatment in elderly with hypertension. Materials and methods: This randomized clinical trial was conducted in Neishabour, Iran 2020. A total of 54 retired elderly patients who were members of the Retirement Association were selected by consecutive sampling and were randomly divided into an intervention group (n= 27) and a control group (n= 27). Data were collected using demographic questionnaire and Adherence to Treatment Scale by Modanloo et al. (2013). The intervention was performed using an educational application in the intervention group, six sessions/three weeks and the control group was provided with routine care. Adherence to Treatment Scale was completed by both groups before and six weeks after the intervention. Results: The findings showed significant differences between the intervention group and the control group in mean score for commitment to treatment (P= 0.023) and hesitation in implementation of treatment (P= 0.026). Before the intervention, the mean values for systolic and diastolic blood pressure were not significantly different between the two groups, but after the intervention, the mean diastolic blood pressure was found to be significantly lower in the intervention group (P= 0.017). Conclusion: The rate of adherence to treatment is increased through mobile educational applications, and this can be used to manage chronic diseases and promote adherence to medication and treatment. (Clinical Trials Registry Number: IRCT20200618047824N1)
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله adherence to treatment, hypertension, elderly, mobile phones

نویسندگان مقاله دانیال بقیعی | Danial Baghei
MSc in Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

سریه پورتقی | Sarieh Poortaghi
Associate Professor, Department of Community Health and Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه سلامت جامعه و سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

لیلا صاحبی | Leyla Sahebi
Assistant Professor, Maternal-Fetal and Neonatal Research Center, Institute of Family Health, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایرن

زهرا امراله مجدآبادی | Zahra Amrollah MajdAbadi
PhD Student in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

نسرین نیک پیما | Nasrin Nikpeyma
Assistant Professor, Department of Community Health and Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت جامعه و سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14918-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات