این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۲، شماره ۲۰۹، صفحات ۱۳۴-۱۴۵

عنوان فارسی بررسی کیفیت آموزش مجازی در پاندمی کووید-۱۹ از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: طی پاندمی کووید-19، دانشگاه‌ها به شکل گسترده‌ و متفاوت از قبل ملزم به ارائه آموزش‌های خود به شیوه الکترونیکی شده‌اند، که بررسی کیفیت این نوع از آموزش ضروری به نظر می‌رسد. هدف این مطالعه بررسی کیفیت آموزش مجازی در پاندمی کرونا از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است‌که واحدهای خود را در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 و اول سال 1400-1399 به صورت مجازی گذرانده بودند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته، شامل پنج مؤلفه شیوه اجرا، امکانات و فناوری، محتوا، راهبردها و روش‌ها و ارزشیابی، استفاده شد. یافته‌ها: 128 نفر از دانشجویان به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته‌ها نشان داد، در سال اول وضعیت مؤلفه‌های شیوه اجرا، محتوا، راهبردها و روش‌ها و ارزشیابی نامطلوب و وضعیت مؤلفه امکانات و فناوری نسبتا مطلوب بوده است. همچنین در سال دوم وضعیت مؤلفه راهبردها و روش‌ها نامطلوب و باقی مؤلفه‌ها در وضعیت نسبتا مطلوبی بودند. دانشجویان دختر رضایت‌مندی بیش‌تری در رابطه با کیفیت آموزش مجازی ابراز داشتند. استنتاج: در مجموع کیفیت آموزش مجازی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398 در وضعیت نامطلوب و در سال بعد در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار داشت. با وجود بهتر شدن وضعیت در سال 1399، هم‌چنان نیاز به توجه ویژه به این شیوه نوین آموزشی احساس می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت، آموزش مجازی، کووید-19، دانشجویان دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Quality of Virtual Learning during COVID-19 Pandemic from the Perspective of Dental Students in Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The COVID-19 pandemic has widely forced universities to provide electronic education, so, it is necessary to examine the quality of this type of education. The aim of this study was to investigate the quality of virtual learning during COVID-19 pandemic from the perspective of dental students in Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: A descriptive-analytical cross-sectional study was performed and dental students in Mazandaran University of Medical Sciences who studied via on-line courses in 2020/21 academic year were included. A researcher-made questionnaire was used consisting of five components: implementation method, facilities and technology, content, strategies and methods, and evaluation. Results: In this study, 128 students completed the questionnaire. According to findings, in first semester, the status of some components, including implementation method, content, strategies and methods, and evaluation were unfavorable, but facilities and technology were found to be relatively favorable. Also, in second semester, the situation of strategies and methods was unfavorable, and the rest of the components had a relatively favorable condition. Female students were more satisfied with the quality of virtual learning. Conclusion: In general, the quality of virtual learning in Mazandaran School of dentistry was unfavorable in 2020, but became relatively favorable later. Despite improvements in 2021, special attention should be paid to this modern educational method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality, virtual learning, COVID-19, dental students

نویسندگان مقاله فردیس فضلی | Fardis Fazli
Dental Student, Student Research Committee, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

رقیه ولی پور خواجه غیاثی | Roghayeh Valipour Khajegheyasi
PhD in Higher Education, Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی برنامه درسی آموزش عالی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حسن فضلی | Hasan Fazli
Associate Professor, Caspian Sea Ecology Research Center, Iranian Fisheries Science Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Sari, Iran
دانشیار، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران

طاهره ملانیا | Tahereh Molania
Associate Professor, Department of Oral Medicine, Dental Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran. Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه بیماری‌های دهان و فک و صورت، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران . دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-15163-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات