این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۱

عنوان فارسی طراحی و روان سنجی ابزار سنجش برنامه ی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سنجش برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ایﺮان ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﺑﺰاری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﯿﻖ  موفقیت ها و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی این برنامه را اندازه گیری و تعیین نماید. این پژوهش به منظور طراحی و روان سنجی ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی انجام شد.  روش : این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ در ﺳﺎل تحصیلی 1398-1397 و طی دو مرحله ﻃﺮاﺣﯽ و اﻧﺠﺎم گردید. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻃﺮاحی ﮔﻮیه ﻫﺎ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﻤﯽ روان سنجی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ابزاراولیه با 293 گویه  طراحی و پس از دو مرحله دلفی به  166گویه تقلیل یافت. روایی صوری و محتوایی کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین گردید. نهایتاً با تحلیل عامل تأییدی ابزار مذکور با استفاده از نرم افزار Smart pls3 موردتایید قرار گرفت. یافته ها: پس از مراحل تعیین روایی و پایایی، پرسشنامه ای با 12 بعد و84 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0به دست آمد. در بررسی روایی سازه، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0،پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای 7/0، میانگین واریانس استخراج شده((AVE را در همه ابعاد بیشتر از 5/0 نشان داد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری است. این نتایج می‌تواند در توسعه ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری در سایر دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت، مورد توجه و استفاده پژوهشگران قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان سنجی، برنامه تحول و نوآوری، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Design and Psychometric Assessment of the Program of development and Innovation in Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation of the Program of development and Innovation in Medical Education in Iran needs tools that can determine the successes and shortcomings of this program. The purpose of this study was to design and psychometrically evaluate the tools for measuring the evolution of innovation in medical education.    Methods: This study was designed and conducted in two stages during the academic year 1398-1989. At the qualitative stage of the study, the strains were designed and In step 2(Quantitative stage), the psychometric analysis was performed. The instrument was designed with 293 items and reduced to 166 items after two Delphi stages. Quantitative and qualitative face and content validity were assessed and its reliability was determined by Cronbach's alpha and composite reliability. Finally, the confirmatory factor analysis of the tool was confirmed using Smart pls3 software. Results: After determining the validity and reliability, a questionnaire with 12 dimensions and 84 items was designed. Content validity index of all items was above 0.7. In construct validity, factor loadings of all items, good values mostly above 0.7, reliability of both criteria (Cronbach's alpha, composite reliability) all dimensions above 0.7, mean variance extracted (AVE in all dimensions) Showed more than 0.5. Conclusion: The results of this study provide a good evidence of the robustness of the factor structure and the reliability of the evaluation tool of the Program of development and Innovation in Medical Education. These results could be of interest to researchers in the development of tools for measuring this program at other medical universities and higher education institutions.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychometrics, Program of development and Innovation, Medical Education

نویسندگان مقاله جمیله آقاتبار رودباری | jamileh aqatabar roudbari
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه پزشکی بابل

ترانه عنایتی | taraneh enayati
sari azad university
دانشگاه آزاداسلامی،ساری


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2025-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات