این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزشهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیکهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد. روش ها: جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی استعداد درخشان در شهر مراغه بود که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانش آموز دارای اضطراب اجتماعی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعیSPIN، مقیاس سندرم شناختی- توجهیCAS, 2009)) و پرسشنامه 30 سوالی فراشناخت برای نوجوانان(MCQ-A,2004) بود. مداخله فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقهای و تکلیف منزل از طریق نرم افزار بهسازی حافظه فعال- روان تجهیز(1389) برای گروه آزمایش انجام شد. دادهها از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری صورت گرفت. نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (05/0p< ) وجود دارد. این نتیجه نشان میدهد که مداخله فراشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و اضطراب اجتماعی افراد را بهبود بخشیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی را در دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی کاهش می دهد. کلمات کلیدی: سندرم شناختی- توجهی، کارکرد اجرایی و اضطراب اجتماعی
کلیدواژههای فارسی مقاله
اثربخشی، درمان فراشناختی، کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی، اضطراب اجتماعی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Brain-Based Executive Functioning Training on Cognitive-Attention Syndrome in Students with Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of techniques based on executive functions of the brain on cognitive-attention syndrome in students with social anxiety. Methods: The statistical population was all high school male students of Talent in Maragheh who were studying in the academic year 97-96. The sample consisted of 20 students with social anxiety who were selected by purposeful sampling method. Research tools were SPIN Social Anxiety Questionnaire, Cognitive-Attention Syndrome Scale (CAS, 2009) and Meta-Cognition Questionnaire for Adolescents (MCQ-A, 2004). The metacognitive intervention was focused on the executive functions of the brain during seven sessions of 45-60 minutes and homework through the Active-Memory Recovery Software (2010) for the experimental group. Data were analyzed by multivariate covariance analysis. Results: The results showed that there was a significant difference between pre-test and post-test scores (p < 0.05). This result indicates that meta-cognitive intervention has a significant effect on studentschr('39') social anxiety and has improved their social anxiety. Conclusions: The results showed that metacognitive therapy, with emphasis on the executive functions of the brain, reduces cognitive-attention syndrome in students with social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Cognitive-Attention Syndrome, Executive Function, and Social Anxiety
نویسندگان مقاله
زهره هاشمی | zohreh hashemi
university of maragheh
دانشگاه مراغه
ساناز عینی | sanaz einy
university of tabriz
دانشگاه کردستان
تقی شاهجویی | sanaz einy
university of ardabil
دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2348-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات