این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۰
عنوان فارسی
طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عواملی که می تواند بر روی دانشآموزان و کیفیت یادگیری آنان تاثیر بگذارد، عملکرد خانواده میباشد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. روشها: در این پژوهش از روش پژوهش آمیخته و طرح اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی، از طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش، اسناد، مقالات، کتاب ها و متنهای استخراج شده از مصاحبه با 27 نفر از استادان، معلمان و والدین که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استقرایی بهره گرفته شد. طبق تحلیل محتوای انجامشده، پنج مؤلفه اصلی (تحلیل، تصمیم گیری، تعامل و آموزش خانواده، ابعاد مشارکت خانواده و ارزشیابی و بازخورد) و 55 زیر مؤلفه برای مؤلفههای اصلی استخراج شدند. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی در استان تهران بود. نمونه در بخش کمی شامل 60 نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس شهر قدس بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری(آزمایش و کنترل) قرار داده شدند. همچنین جهت گردآوری دادههای کمی، از آزمون متخصص ساخته پیشرفت تحصیلی و پایایی83/0 از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی بهمنظور مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میانگین نمره کسبشده برای بررسی مفروضات از روش تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها نشان داد که پس از حذف اثر پیشآزمون (میانگین تعدیلشده) بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداری مشاهده میشود (001/0 p<). بنابراین نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت مشارکت والدین در افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود از این الگو به عنوان یکی از راهکارهای اجرایی برای دستیابی به یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش پرورش " افزایش مشارکت و اثر بخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت " استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طراحی، تدوین، الگوی آموزشی، مشارکت والدین، یادگیری، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Designing and Developing a Proposed Parent Involvement Model and Investigating its Impact on Early Grade Students' Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Family performance is one of the factors that can affect students and their learning quality. The purpose of the present study was to design and develop a proposed model of parental involvement and its impact on the learning of first grade students. Methods: In this study, mixed method was used. In the qualitative part of the research, inductive content analysis was used and in the quantitative part, a semi-experimental design with pre-test and post-test was used. In the qualitative part of the research, documents, articles, books and texts that were extracted from interviews with 27 expert teachers and parents were analyzed. The teachers and parents were selected in a purposeful manner. Inductive content analysis including key text, coding, subcategories and categories were used to analyze the qualitative data. According to the content analysis, five main components (analysis, decision making, family interaction and education, dimensions of family participation and evaluation and feedback) and 55 sub-components were extracted for the main components. In the quantitative part of the study, the statistical population includes all first grade male students studying in Tehran province, Iran. The sample in the quantitative section consisted of 60 first grade elementary school students in the city of Quds, who were selected through purposeful sampling and randomly divided into two groups of 30 (experimental and control). Also, Cronbach's alpha method was used to collect quantitative data. At the level of descriptive statistics, mean and standard deviation, and at the level of inferential statistics Univariate analysis of covariance were used to compare the two experimental and control groups in terms of the mean score obtained. Results: The results obtained from the analysis of data related to the research hypothesis showed that after removing the pre-test effect (adjusted mean), there was a significant difference between the mean scores of learning in the two groups in the post-test (p < 0.001). Therefore, the results of this study, along with other researches, indicate the positive role of parental involvement in enhancing the learning of first grade students. Conclusion: Therefore, it is recommended to use this model as one of the executive approaches to achieve one of the major goals in the document of fundamental transformation of nurturing education "increasing participation and overall effectiveness of the family, especially in the education system".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Design, Compilation, Educational Pattern, Parental Involvement, Learning
نویسندگان مقاله
سمیرا حبیبی | Samira Habibi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
خدیجه علی آبادی | Khadijeh Aliabadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
محمد رضا نیلی احمدآبادی | Mohammad Reza Nili
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
اسماعیل زارعی زوارکی | Esmaeil Zaraii Zavaraki
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2628-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات