این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۶۲

عنوان فارسی آینده پژوهی و ارائه روندهای توسعه کیفی در دانشگاه های دولتی شهر تهران مبتنی بر رویکرد دانشگاه تراز جهانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات اجمالی انجام شده در رابطه با روند تحولات آموزش عالی در ایران و چگونگی گسترش دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی حاکی از مورد توجه نبودن فرآیند برنامه­ریزی نوسعه دانشگاهی است. هدف از این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل آینده پژوهی روندهای توسعه کیفی[m1]  دانشگاه­های دولتی شهر تهران مبتنی بر رویکرد دانشگاه در تراز جهانی می­باشد. روش­ ها: در این پژوهش، از روش روش آینده پژوهی (دلفی) استفاده شده است. به این صورت که در فاز اول با استفاده ازمبانی نظری، ساختار اولیه و عوامل مهم تاثیرگذار در هر یک از ابعاد الگوی اولیه شناسایی شده است و پس از آن برای سنجش و بررسی جزئیات الگو از روش آینده­پژوهی دلفی استفاده شده است. حجم نمونه در این پژوهش بر مبنای اصل اشباع در تحقیقات کیفی شامل40 نفر می­باشد. برای تجزیه و تحلیل از شاخص­های توصیفی - استنباطی استفاده شد. یافته­ها: نتایج به‌دست آمده از پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه کیفی دانشگاه­ها مبتنی بر رویکرد دانشگاه در کلاس جهانی را می‌توان در[m2]  6 مقوله اصلی یعنی مقوله مرکزی، شرایط علی، شرایط مداخله­گر، بسترها، راهبردها و مقوله پیامدها و 24 زیرمقوله طبقه‌بندی نمود. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه باید به ارتقای کیفی دانشگاه­ها نیز توجه کافی شود تا شاهد پیشرفت روز افزون تحصیلی و آموزشی در دانشگاه­های کشور همسو و همسطح با دانشگاه­های تراز جهانی باشیم.  [m1]داور محترم اول: ویراستاری ادبی؟ متناسب با نظر داور محترم ویرایش ادبی در چکیده صورت گرفت و تغییرات با رنگ سبز مشخص شد  [m2]داور محترم دوم: 6 مقوله اصلی را در چکیده بیاورید متناسب با نظر داور محترم دوم شش مقوله بیان شد و تغییرات با رنگ زرد مشخص شدند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، آینده پژوهی، توسعه کیفی دانشگاه ها، دانشگاه در تراز جهانی

عنوان انگلیسی Future research and presentation of quality development trends in public universities in Tehran: Based on the approach of the world-class university
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: A brief study of the evolution of higher education in Iran and how universities and higher education centers have expanded shows that the process of university planning is not being considered. The purpose of this study is to design and validate the future research model of qualitative development trends of public universities in Tehran based on the university's approach at the global level. Methods: In this research, the method of futures research (Delphi) method has been used. In the first phase, using theoretical foundations, initial structure and important factors influencing each of the dimensions of the prototype have been identified, and then Delphi's futures research method has been used to measure and examine the details of the model. The sample size in this study was 40 people based on the principle of saturation in qualitative research. . Descriptive-inferential indicators were used for analysis. Results: The results obtained from the research showed that the factors affecting the qualitative development of universities based on the university approach in the world class can be classified into In 6 main categories, ie central category, causal conditions, interventionist conditions, contexts, strategies and consequences category main categories and 24 sub-categories. Conclusion: According to the results obtained in this study, sufficient attention should be paid to the qualitative improvement of universities in order to witness the increasing progress of education and training in the country's universities in line with global universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Futurism, Quality Development of Universities, Global Level University

نویسندگان مقاله سمیه نصیرزاده | Somayeh Nasirzadeh
Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

سعید غیاثی ندوشن | Saeed gheiasinodoushan
Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

حمید رحیمیان | Hamid Rahimian
Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

عباس عباس پور | Abas Abaspour
Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

امیرهوشنگ حیدری | Amirhoushang Heidari
Futurism Group of Scientific Policy Research Center of the country, Tehran, Iran
گروه آینده اندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2746-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات