این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۳

عنوان فارسی طراحی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: الگوهای تدریس، چهارچوب­ های مفهومی هستند که در مبانی فلسفی و روان­شناختی ریشه دارند و در جهت تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری طراحی می­ شوند. آن­ها راهبردهای تجربی هستند که به معلمان کمک می­ کنند تا در مراحل برنامه ­ریزی، اجرای و ارزیابی تدریس وظایف خود را بدانند، بر این اساس مهمترین ابزار برای پیش­برد اهداف تربیتی نظام­ های تربیتی محسوب  می­ شوند. هدف این پژوهش طراحی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی است. روش ­ها: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با استفاده از راهبرد نظریه­ ی زمینه­ ای است. در مرحله­ ی اول جهت گردآوری و استخراج مفاهیم و مولفه­ های مربوط به معنای زندگی، از روش تحلیل متنی استفاده شد. بر این اساس کلیه­ ی منابع مکتوب شامل کتاب­ ها،  پایان­ نامه­ ها و مقاله­ های معتبر علمی، که به صورت چاپی و الکترونیکی تا سال 1398 در خصوص مفاهیم معنای زندگی در رویکرد معنادرمانی، انتشار یافته بود، به عنوان حوزه­ ی پژوهش تعیین گردید. برای نمونه­ گیری از روش نمونه­ گیری نظری استفاده شد. در مرحله­ ی دوم، بر اساس مولفه­ هایی که از طریق کدگذاری­ های باز، محوری و گزینشی به دست آمده بود، الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی طراحی شد و روایی آن توسط 30 نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی و روان­شناسی از طریق مصاحبه الکترونیکی و با استفاده از پرسشنامه ساختار یافته، مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ های نشان داد که می­ توان از مفاهیم معنای زندگی برای طراحی الگوی تدریس استفاده کرد. همچنین الگوی تدریس طراحی شده مبتنی بر معنای زندگی، مورد تائید متخصصان قرار گرفت. نتیجه­ گیری: الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی در زمینه­ های بیان مفاهیم، تکنیک ­ها، راهبردها و روش تدریس، طراحی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی تدریس، معنای زندگی، معناجویی، ازخودفراروندگی، معنادرمانی

عنوان انگلیسی Title: Designing a teaching model based on the meaning of life
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teaching models are conceptual frameworks rooted in philosophical and psychological foundations and are designed to facilitate  the learning-teaching process. These are experimental strategies that help teachers to their tasks in planning, implementation, and evaluation stages of  teaching, and are therefore the most important tool for advancing educational goals of educational systems. The purpose of this study is to design a teaching model based on the meaning of life. Methods: The present study is a qualitative research using grounded theory strategy. In the first stage, document analysis method was used to collect and extract the meaning of life. Based on this, all written sources, including books, dissertations, and authoritative scientific articles, which have been published in print and electronically until 1398 regarding the concepts of the meaning of life in in logo therapywere identified as research area. The theoretical sampling method was used. In the second stage, based on the components obtained through open, central and selective coding, the teaching model was designed based on the meaning of life and its validity by 30 experts in the field of educational sciences and psychology. It was investigated through an electronic interview using a structured questionnaire. Results: The findings showed that the concepts of meaning of life can be used to design a teaching model. The design of the teaching model based on the meaning of life was also approved by experts. Conclusions: The teaching model was designed based on the meaning of life in terms of expressing concepts, techniques, strategies and teaching methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله teaching model, the meanin of life, will to meaning, self-transcendenc, logo therapy.

نویسندگان مقاله مهدی گودرزی | Mahdi Goodarzi
University
دانشگاه

آمنه معاضدیان | Amaneh Moazedian
University
دانشگاه

حسن اسدزاده | Hasan Asadzadeh
University
دانشگاه

مستوره صداقت | Mastooreh Sedaghat
University
دانشگاه


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2756-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات