این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۰
عنوان فارسی
مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با توجه به نقش واسطهای منشهای اخلاقی والدین
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با توجه به نقش واسطهای منشهای اخلاقی والدین بود. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 400 نفر از والدین بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند و از این تعداد 382 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) (SSRS)، سرمایه اجتماعی خانواده اکبری (1393) (FSCQ) و پرسشنامه منشهای اخلاقی خرمائی و قائمی (1397) (MCQ)استفاده شد. جهت انجام معادلات ساختاری از PLS-SEM استفاده شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم سرمایه اجتماعی به منشهای اخلاقی معنیدار است (001/0> p، 23/0=β). مسیر مستقیم سرمایه اجتماعی به مهارتهای اجتماعی معنیدار است (002/0= p، 26/0=β). مسیر مستقیم منشهای اخلاقی به مهارتهای اجتماعی معنیدار است (001/0>p، 25/0=β). مسیر غیرمستقیم سرمایه اجتماعی به مهارتهای اجتماعی با توجه به نقش واسطهای منشهای اخلاقی نیز معنیدار است (045/0= p، 057/0=β). شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. میتوان نتیجه گرفت که سرمایه اجتماعی خانواده هم بهصورت مستقیم و هم به واسطه منشهای اخلاقی والدین میتواند مهارت اجتماعی فرزندان را پیشبینی کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منشهای اخلاقی، سرمایه اجتماعی خانواده، مهارتهای اجتماعی.
عنوان انگلیسی
Causal explanation of children's social skills based on family social capital according to the mediating role of parents' moral character
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to predict children's social skills based on family social capital according to the mediating role of parents' moral character. The study population included all parents of elementary school students in Yazd who were studying in the academic year 2019-2020. The sample size was 400 parents who were selected by cluster (multi-stage) random sampling method and 382 of them completed the questionnaires. The social skills rating system (SSRS) , Family social capital questionnaire (FSCQ) (Akbari, 2014) , and Moral character questionnaire (MCQ) (khormaee and Ghaemi, 2018) were used to measure the studied variables. PLS-SEM was used to perform structural equations. Results Structural equation analysis showed that direct paths of social capital to moral character are significant (p< 0.001, β = 0.23). Direct paths of social capital to social skills are significant. (β= 0.26, P=0.002) The direct paths of moral character to social skills are significant (β= 0.25, p< 0.001). The finding also showed that the indirect path of social capital to social skills is also significant due to the mediating role of moral character (β=0.057, p=0.045). Model fitness indices also showed that the model has an acceptable fitness. It can be concluded that the family social capital can predict the children's social skills both directly and through parents' moral character.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Moral Character, Family social capital, Social skills
نویسندگان مقاله
علیرضا شریفی اردانی | Alireza Sharifi Ardani
Ph.D Student. Department of Educational Psychology, Faculty Of psychology and Educational Science, University of shiraz, shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
فرهاد خرمائی | Farhad Khormaei
Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty Of psychology and Educational Science, University of shiraz, shiraz, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران .
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6531-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات