این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۰

عنوان فارسی مهارت‌های اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با توجه به نقش واسطه‌ای ‌منش‌های اخلاقی والدین
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر پیش­بینی مهارت‌های اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با ‏توجه به نقش واسطه‌ای منش‌های اخلاقی والدین بود. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دانش­آموزان مقطع ‏ابتدایی شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول ‏به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 400 نفر از والدین بودند که به روش نمونه­گیری تصادفی ‏خوشه‌ای (چندمرحله‌ای) انتخاب شدند و از این تعداد 382 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. برای سنجش متغیرهای ‏مورد مطالعه از پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت‎ (1990) (SSRS)‎، سرمایه اجتماعی خانواده اکبری (1393)‎‏‎ (FSCQ) و پرسشنامه منش‌های اخلاقی خرمائی و قائمی (1397) (‏MCQ‏)‏استفاده شد. جهت انجام ‏معادلات ساختاری از‎ PLS-SEM ‎استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مسیر ‏مستقیم سرمایه اجتماعی به منش‌های اخلاقی معنی‌دار است ‏(001/0> ‏p‏، 23/0=‏‎β‏‎‏).‏ مسیر مستقیم ‏سرمایه اجتماعی به مهارت‌های اجتماعی معنی‌دار ‏است ‏(002/0= ‏p، 26/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ مسیر مستقیم منش‌های ‏اخلاقی به مهارت‌های اجتماعی معنی‌دار ‏است ‏(001/0>‏p‏، 25/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ مسیر ‏غیرمستقیم سرمایه اجتماعی به مهارت‌های اجتماعی با توجه به نقش واسطه‌ای منش‌های ‏اخلاقی نیز ‏معنی‌دار است ‏(045/0= ‏p‏، 057/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ شاخص‌های برازش مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه ‏اجتماعی خانواده هم به‌صورت مستقیم و هم به‌ واسطه منش‌های اخلاقی والدین ‏می‌تواند مهارت اجتماعی فرزندان را پیش­بینی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منش‌های اخلاقی، سرمایه اجتماعی خانواده، مهارت‌های اجتماعی.

عنوان انگلیسی Causal explanation of children's social skills based on family social capital ‎according to ‎the mediating role of parents' moral character
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to predict‎ children's social skills ‎ based ‎on family social capital according to the mediating role of parents' moral ‎character‎. The study population included all parents of elementary school ‎ students in Yazd who were studying in the academic year 2019-2020. The sample size was ‎‎400 parents who were selected by cluster (multi-stage) random sampling method ‎and 382 of them completed the questionnaires. The social skills rating system (SSRS) ‎, Family social capital ‎questionnaire (FSCQ) ‎‎(Akbari, 2014) ‎, and Moral character ‎questionnaire (MCQ) ‎‎(khormaee and Ghaemi,‎‏ ‏‎2018)‎ were used to measure the studied variables. PLS-SEM was used to perform ‎structural equations. Results Structural equation analysis showed that direct paths ‎of social capital to moral character ‎ are significant (p< 0.001, β = 0.23). Direct ‎paths of social capital to social skills are significant. (β= 0.26, P=0.002) The ‎direct paths of moral character ‎ to social skills are significant (β= 0.25, p< 0.001). ‎The finding also showed that the indirect path of social capital to social skills is ‎also significant due to the mediating role of moral character‎ (β=0.057, p=0.045). Model fitness indices also showed that the model has an acceptable fitness. ‎It can be concluded that the family social capital can predict the children's social skills‎ both directly and through ‎parents' moral character‎.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral Character, Family social capital, Social skills

نویسندگان مقاله علیرضا شریفی اردانی | Alireza Sharifi Ardani
Ph.D Student. Department of Educational Psychology, Faculty Of psychology and Educational Science, University of shiraz, shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

فرهاد خرمائی | Farhad Khormaei
Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty Of psychology and Educational Science, University of shiraz, shiraz, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران .


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6531-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات