این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۲۷۱-۲۹۷
عنوان فارسی
توسعه آموزش عالی و شکاف جنسیتی تحصیل در ایران
چکیده فارسی مقاله
تاکید بر فراگیر شدن آموزش در برنامههای توسعه کشور و افزایش تقاضا برای آموزش عالی در دهه 1380، نیاز کشور به توسعه مراکز آموزش عالی را ضروری میساخت. توسعه بیسابقه مراکز آموزش عالی در نیمه دهه 1380 به گونهای بود که در سال 1387، تمام شهرستانهای کشور حداقل یک مرکز آموزش عالی داشتند. در واقع در کوچکترین شهرستانهای ایران نیز مراکز آموزش عالی تاسیس شد تا مشکل رفت و آمد برای ساکنین شهرهای کوچک را حل کرده و از سوی دیگر نیز با گسترش و تاسیس مراکز آموزش عالی در شهرهای بزرگتر، میزان پذیرش در دانشگاه و دسترسی افراد به مراکز آموزش عالی را افزایش دهد. در کنار این مساله، دسترسی کمتر به مراکز آموزش عالی در نزدیکی محل سکونت، عموما زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار میدهد. در این پژوهش اثر افزایش مراکز آموزش عالی روی سالهای تحصیل و احتمال دانشگاه رفتن مردان و زنان بررسی میشود. با ترکیب دادههای موسسات آموزش عالی طی بازه 1378 تا 1395، با پیامدهای تحصیلی افراد 18 تا 35 ساله در دادههای سرشماری نفوس و مسکن 1395، رگرسیون با اثرات ثابت شهرستان و سن تخمین زده میشود. نتایج نشان میدهد که سالهای تحصیل برای افرادی که دسترسی بهتری در این دوره به مراکز آموزش عالی پیدا کردهاند، به طور معنیداری تغییر نکرده است. امّا زنان نسبت به مردان از افزایش مراکز آموزش عالی بیشتر منتفع شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه آموزش عالی،سالهای تحصیل،شکاف جنسیتی تحصیل
عنوان انگلیسی
The Expansion of Higher Education and Educational Gender Gap in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Universal access to higher education and radical increase in demand for higher education in 2000s necessitated the expansion of higher education institutions. The rise in the number of such institutions was unprecedented. In fact, all districts of Iran had a higher education institute by 2008. Even very small districts received a private or public higher education institute to reduce transportation costs and expand access to higher education. This enhanced access has a more disproportionate effect on women compared to men. In this paper we combine data on higher education institute between 1999 and 2016 with educational outcomes of individuals aged between 18 to 35 years old in the population census 2016 to look at the impact of access to higher education on educational attainment and educational gender gap. Using district and age fixed effects, we do not find a significant effect on overall education of individuals. However, women received a significantly larger benefit from the expansion of higher education institutes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Higher education expansion,Years of schooling,Educational gender gap
نویسندگان مقاله
مجتبی مهدیپور | Mojtaba Mahdipour
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف
محمد وصال | Mohammad Vesal
Sharif University of Technology
دانشگاه صنعتی شریف
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-21618-2&slc_lang=fa&sid=18
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات