این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی تأثیر دو نوع صبحانه ایرانی (پر‌کربوهیدرات و پرپروتئین) بر عملکرد شناختی دانش‌آموزان ۱۱-۹ ساله دبستانی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مصرف صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در روز توصیه می‌شود. اما همه مطالعات، اثر مثبت مصرف صبحانه روی عملکرد شناختی را تأیید نمی‌کنند. تفاوت در نوع صبحانه می‌تواند دلیل نتایج متناقض موجود در مطالعات باشد. با وجود این، مطالعه‌ای که اثر نوع صبحانه بر عملکرد شناختی را به صورت حاضر مورد بررسی قرار داده باشد، بسیار کم است. مطالعه حاضر برای مقایسه تأثیر دو نوع صبحانه معمول ایرانی (پرکربوهیدرات و پرپروتئین) بر عملکرد شناختی کودکان دبستانی طراحی شد. مواد و روش‌ها: تعداد 51 کودک خوب تغذیه شده 9 تا 11 ساله (27 دختر و 24 پسر) در مطالعه حاضر شرکت کردند. کودکان به روش کار آزمایی کنترل شده تصادفی – متقاطع، سه روز به فاصله یک هفته، یکی از دو نوع صبحانه را مصرف کردند یا به عنوان کنترل ناشتا باقی ‌ما‎ندند. دو نوع صبحانه عبارت بودند از صبحانه پرکربوهیدرات (60%) و صبحانه پرپروتئین (25%) که انرژی و چربی یکسانی داشتند، اما از نظر محتوای کربوهیدرات و پروتئین متفاوت بودند. عملکرد شناختی کودکان قبل از صبحانه، 30 و 120 دقیقه بعد از صرف صبحانه، به وسیله آزمون‌های استاندارد شده مؤسسه CDR انگلستان با استفاده از رایانه ارزیابی شد. یافته‌ها با استفاده از نرم افزارآماری 15 SPSS پردازش شدند و با قبول سطح معنی‌داری 05/0>P مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. یافته‌ها‌: در پی هر سه الگو (مصرف صبحانه پرکربوهیدرات، مصرف صبحانه پرپروتئین و عدم مصرف صبحانه) تفاوت معنی‌داری بین سه گروه در بیشتر آزمون‌های شناختی در هر دو جنس پدید نیامد. اما مصرف صبحانه پرکربوهیدرات در مقایسه با دو الگوی دیگر موجب افت معنی‌دار زمان واکنش ساده (023/0>P )، زمان واکنش انتخابی (018/0>P) و قدرت توجه (013/0>P) در دختران شد. در گروه ناشتا بهبود زمان واکنش انتخابی (003/0>P) در پسران مشاهده شد. نتیجه گیری: در کودکان سالم، نوع صبحانه بر عملکرد شناختی پسران اثر نداشت، اما در دختران صبحانه پرکربوهیدرات موجب کاهش سطح توجه شد. از آنجا که کمّیت و کیفیت صبحانه به دلیل تأثیر بر خلق، دو عامل مهم اثرگذار بر ارتباط صبحانه و عملکرد شناختی هستند، باید در این گونه مطالعات مورد سنجش قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوع صبحانه، عملکرد شناختی، دامنه توجه، کودکان دبستانی

عنوان انگلیسی Comparison of the effects of two Iranian breakfasts (high-carbohydrate vs. high- protein) on cognitive function of 9-11 year-old primary school children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: breakfast is recommended as the most important meal of the day, but not all studies show positive effects of breakfast consumption on the cognitive performance. Differences in breakfast composition may account for some of the contradictory results reported so far. There are limited studies investigating the effect of breakfast composition on cognitive performance. This study was designed to compare the effect of two common Iranian breakfasts (high-carbohydrate vs high-protein) on the cognitive performance of elementary school children Materials and Methods: Fifty-one well-nourished children (27 girls, 24 boys) aged 9-11 years participated in the this study. They consumed one of 2 breakfasts (60%carbohydrate or 25%- protein), or took no breakfast, as controls (the fasted state) in a randomized cross-over design with one week apart as the wash-out period. The breakfasts were similar with regard to the energy and fat contents, but differed in carbohydrate and protein composition. Cognitive performance was assessed prior to, and 30 and 120 minutes after, taking breakfast, using the standard computerized CDR assessment tests. Statistical analysis was conducted using SPSS (version 15), and P< 0.05 was considered as the level of significance. Results: No statistically significant differences were observed among the 3 groups (high-carbohydrate breakfast, high-protein breakfast, and control) with regard to most of the tasks. However, the high-carbohydrate breakfast significantly impaired the simple reaction time (P< 0.023), the choice reaction time (P< 0.018), and the power of attention (P< 0.013) in girls. The choice reaction time improved in the control boys (P< 0.003). Conclusion: Breakfast composition had no effect on the healthy boys' cognitive performance, but a high-carbohydrate breakfast reduced the power of attention in healthy girls. It is recommend that the effect of quality and quantity of breakfast on the mood of the children be also assessed in future studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه السادات امیری | f amiri


رضا امانی | r amani


ناهید خواجه موگهی | n khajemogahi


بهرام رشیدخانی | b rashidkhani



نشانی اینترنتی http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده صنایع غذایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات