این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲-۱۴

عنوان فارسی مقایسه خودارزیابی و ارزیابی همتایان از توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی توانایی­هایی دانشجویان در زمینه حرفه­ای بودن، کار گروهی و مهارت­های ارتباطی در محیط بالینی با استفاده از طیفی از ارزیابان مانند آموزش­دهندگان، همتایان و خود­فراگیران ضروری به­نظر می­‌رسد. این مطالعه با هدف مقایسه روش خودارزیابی و ارزیابی همتایان به­عنوان منابع ارزیابی جهت ارزیابی توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 110 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال تحصیلی 1400-1399 به روش نمونه­گیری در­دسترس انجام شد. جهت ارزیابی توانمندی بالینی از پرسشنامه روا و پایا شده در چهار حوزه مهارتهای ارتباطی، همکاری با تیم درمان، مدیریت بیمار و مهارت­های عملی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون­های تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحت نرم افزار SPSS21 صورت پذیرفت. نتایج: نتایج خود­ارزیابی نشان داد که دانشجویان در حوزه مهارت عملی (16/3±44/12) خود را توانمندتر اما درحوزه مهارت­های ارتباطی (01/2±96/7) به توانمندی خود امتیاز کمتری اختصاص دادند. نتایج ارزیابی همتایان نشانگر اختصاص بیشترین نمره به حوزه مهارت عملی (44/2±69/12) و کمترین نمره به حوزه همکاری با تیم درمان (96/1±70/7) بود. مقایسه میانگین نمرات خود­ارزیابی با میانگین نمرات ارزیابی همتایان نشانگر تفاوت معنی­دار آماری بود ( 001/0> P). نتیجه‌گیری: خودارزیابی و ارزیابی همتایان به­عنوان یک روش مکمل، قابل اجرا و در دسترس جهت ارزیابی میزان دستیابی دانشجویان به توانمندی­های مورد انتظار می­توان در نظام ارزشیابی از آموزش بالینی در­نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود­ارزیابی، ارزیابی همتا، دانشجوی پزشکی، توانمندی بالینی

عنوان انگلیسی Comparison of Self and Peer Assessment on the Clinical Competence of Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Assessing students' professional skills, teamwork and communication proficiency in the clinical environment by multiple evaluators such as educators, peers and students themselves is essential. The aim of this study was to compare the self-assessment method and peer assessment as means of evaluation on the clinical competence of medical students of Jahrom University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was performed on 110 medical students of University of Medical Sciences in 2020-2021.Convenience sampling method was used. To assess clinical competence, a valid and reliable questionnaire was used in four areas of communicative proficiency, cooperation with the medical team, patient management and practical skills. Data analysis was performed using independent t-test and one-way analysis of variance. Result: The results of self-assessment showed that students in the field of practical skills (12.44 ± 3.16) were more capable but in the field of communication skills (7.96 ± 2.01) scored low on their ability. Peer assessment, the highest score was seen in the field of practical skills (12.69 ± 2.44) and the least was allocated to the field of cooperation with the treatment team (7.70 ± 1.96.). Comparing the mean scores of self-assessments with the mean scores of peers demonstrated a statistically significant difference (P < 0.001). Conclusion: Self-assessment and peer assessment as a complementary, applicable and accessible method for assessing students' achievement of expected competencies can be considered in the evaluation system of clinical education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-assessment, Peer assessment, Medical student, Clinical competency

نویسندگان مقاله صدیقه نجفی پور | Sedigheh Najafipour
Assistant Professor of Medical Education, Department of Medical Education, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

اباذر روستازاه | Abazar Roustazadeh
Assistant Professor of Biochemistry, Department of Medical Education, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیوشیمی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

رحیم رئوفی | Rahim Raoofi
Associate Professor of Infectious Diseases, Department of Medicine, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

طاهره رحیمی | Tahere Rahimi
Assistant Professor of Health Education, Department of Health Education, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

فاطمه نجفی پور | Fateme Najafipour
Family Medicine specialist, Qutbuddin and Parvin Dalaki specialized center, Family Medicine group, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
مرکز درمانی قطب الدین و پروین دالکی، گروه پزشک خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

اسماعیل رعیت دوست | Esmaeel Rayeatdost
Assistant Professor of Emergency Medicine, Department of Emergency Medicine, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

مرضیه حق بین | Marziye Haghbin
Assistant Professor of Surgery, Department of Surgery, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه جراحی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

علی دهقانی | Ali Dehghani
Associate Professor of Nursing, Department of Nursing Education, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

مجید کوثری | Majid Kowsari
Instructor of Medical Physics, Department of Physiology, School of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

علی خیراندیش | Ali Kheirandish
General Practitioner, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

عاطفه کرم زاده جهرمی | Atefe Karamzade Jahromi
MSc of Medical Education, School of Medicine, Education Development Center, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه ، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-833-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات