این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۵-۳۰

عنوان فارسی تجربیات ‌دستیاران و اعضای هیئت‌علمی در مورد پایبندی به تعهدات حرفه‌ای و چالش آموزش در پاندمی کرونا: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افزایش رفتار­های غیرحرفه­‌ای در همه‌­گیری کوید-19 می­‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دستیاران و اعضای هیئت‌­علمی در مورد مشکلات پایبندی به ‌تعهدات حرفه­‌ای در دوره همه­‌گیری کوید-19 و تأثیرات آن بر آموزش بالینی صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، چهارده نفر از اعضای هیات‌¬علمی بالینی و دستیاران تخصصی عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1399، از طریق مصاحبه¬‌های نیمه¬ساختاریافته، تجربیات خود را در زمینه مشکلات مرتبط با تعهدات حرفه‌¬ای در مراکز آموزشی-درمانی به اشتراک گذاشتند. متن مصاحبه¬‌های ضبط­شده پس از مکتوب¬‌سازی بر اساس رویکرد Colaizzi تجزیه¬و¬تحلیل شدند. نتایج: تعداد 90 کد اولیه استخراج­شده با توجه به دو حوزه‌ اصلی مورد مطالعه، طبقه‌¬بندی شدند: مشکلات موجود در زمینه‌ رعایت تعهدات حرفه¬‌ای و تأثیرات همه‌¬گیری کووید-19 بر فعالیت‌¬های آموزشی- پژوهشی مؤثر بر تعهدات حرفه¬‌ای. در مورد اول، سه مضمون اصلی مشتمل بر کاهش ارتباط مؤثر با بیماران، عدم اضرار به بیمار و مخدوش شدن اصل عدالت و در مورد دوم، دو مضمون افزایش رفتارهای غیر¬حرفه‌ای فراگیران در برخورد با بیماران (کاهش کمیت و کیفیت آموزش‌¬ها، نظارت و تعامل بالینی با بیماران) و افزایش رفتارهای غیرحرفه‌¬ای در حوزه‌ پژوهش آشکار گردید. نتیجه‌گیری: مهمترین مشکل مرتبط با تعهدات حرفه­‌ای در همه‌­گیری کووید-19، اضافه بار نقش و اختلال در ارتباط پزشک و بیمار است. با توجه به تأثیر زیاد الگوبرداری بر رفتار حرفه­‌ای دانشجویان، گنجاندن آموزش­‌های مرتبط جهت تقویت نقش الگویی، می‌تواند از بروز این آسیب­‌ها در محیط‌­های بالینی بکاهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ​​​​​همه‌­گیری کووید-19، پزشکان، تعهد حرفه‌­ای، مطالعه کیفی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Experiences of Medical Residents and Faculty Members on Adhering to Professional Commitments and Training during Covid Pandemic: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: During the COVID-19 pandemic era, adhering to professional commitments can be a major challenge. This study aims to document the experiences of medical residents and faculty members on the challenges of adhering to professional commitments during the COVID-19 pandemia and its impacts on clinical education. Methods: This qualitative study (using a descriptive phenomenology and purposive sampling method) was conducted in 2020, comprising 14 participants (faculty members and infectious diseases residents of Qazvin University of Medical Sciences) to share their experiences on the challenges of strict adherence to professional behavior. Data were collected through in-depth semi-structured interviews. The transcribed interviews were analyzed based on the Colaizzi approach.  Result: Ninety extracted primary codes are classified to two main areas: problems in adherence to professional commitments and the impact of COVID-19 pandemia on educational and research activities mandatory for professionalism. In the first area, the three main themes includes reducing effective patient-physician communication, non-maleficence and violating justice, and the second, two main themes includes a rise in non-professional behavior when dealing with patients (cutting down the quantity and quality of training, reducing supervision and decreased clinical engagement with patients) and a rise in non-professional behaviors in the research area. Conclusion: The most important problem negatively affecting professional commitments during corona epidemy is role overload and the deterioration of physician-patient relationship. Due to the influence of role modeling on student professional behavior, it is helpful to include the training of related skills that can reduce the incidence of these problems in the clinical settings. Covid-19 Pandemic, Physicians, Professionalism, Qualitative research, Medical education
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Covid-19 Pandemic, Physicians, Professionalism, Qualitative research, Medical education

نویسندگان مقاله فهیم تلتمور | Fahim Taltamoor
General physician, School of Medicinie, Department of Infectious Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

حسین جاودانی | Hossein Javdani
Assistant Professor, School of Medicine, Department of Psychiatry, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشکده پزشکی، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

عباس علامی | Abbas Allami
Professor, School of Medicine, Department of Infectious Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-340-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات