این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۰، شماره ۳۴، صفحات ۶-۱۳

عنوان فارسی بررسی تاثیر استفاده از آموزش ترکیبی در رابطه با تزریق خون ایمن، بر آگاهی و عملکرد پرستاران در بیمارستان های جنوب غرب نزاجا سال۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه :  داشتن آگـاهی و دانـش کافی در رابطه با خون و فرآورده هـای آن برای پرستاران، از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر استفاده از آموزش ترکیبی در رابطه با تزریق خون ایمن ، بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام شد.   مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 50 پرستار شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های جنوب غرب نزاجا اهواز در سال 1398انجام شد. انتخاب بخش ها بصورت تصادفی و انتخاب پرستاران به صورت در دسترس بود. پس از انتخاب نمونه ها بر اساس معیار های ورود، داده ها قبل و بعد از آموزش ترکیبی، با استفاده از پرسشنامه سنجش آگاهی و عملکرد پرستاران در رابطه با تزریق خون ایمن جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، ویل کاکسون و آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی و عملکرد پرستاران  در رابطه با تزریق خون ایمن بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله، به طور معنی داری افزایش یافته است(p< 0/001). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که میزان آگاهی و عملکرد بعداز مداخله نسبت به قبل از مداخله به سطح متوسط تا خوب بهبود یافته است.    نتیجه گیری: باتوجه به افزایش سطح آگاهی و عملکرد پرستاران پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله، پیشنهاد می شود که از این روش آموزشی جهت بهبود دانش و عملکرد پرستاران در بیمارستان های مختلف استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ترکیبی، آگاهی، عملکرد، پرستار، تزریق خون ایمن

عنوان انگلیسی The effect of using combined education regarding safe blood transfusion on knowledge and practice of nurses in NZAJA hospitals in southwest in 2019
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: having a sufficient knowledge about blood and its products in is very important for nurse. The purpose of this study was to determine the effect of combined education regarding safe blood transfusion on nurses' knowledge and practice. Materials and Methods: This quasi-experimental study (before and after) was carried out with the participation of 50 nurses working in different wards of NZAJA Hospitals in Ahvaz in 2019. Units were selected at random and nurses were selected available. After selecting the samples based on inclusion criteria, the data were collected before and after the combined training using a questionnaire of knowledge and practice of nurses regarding safe blood transfusion and then using paired t-test, Weil Coxson and analysis of variance by repeated measures and SPSS software version 22 to analysis datas. Results: The results showed that the mean score of knowledge and practice of nurses regarding safe blood transfusion after intervention was significantly increased (p < 0.001). The results also showed that the level of knowledge and practice after the intervention improved to moderate to good level before the intervention.  Conclusion: Considering the increasing level of nurses' knowledge and practice after the intervention compared to the pre-intervention, it is suggested to use this educational method to improve the knowledge and practice of nurses in different hospitals
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Combined education, Knowledge, Practice, Nurse, Safe blood, transfusion

نویسندگان مقاله فاطمه بابایی | Fatemeh Babai
Nursing and midwifery school, Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Ahvaz
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز

داریوش رخ افروز | darush Rokhafroz
Nursing and midwifery school, Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Ahvaz
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز

محمد آدینه | Mohammad Adineh
Nursing and midwifery school, Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Ahvaz
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز

محمد حسین حقیقی زاده | Mohammad hosin Hagigizadeh
Nursing and midwifery school, Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Ahvaz
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1807-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات