این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۴
عنوان فارسی
بررسی الگوی غذایی کیفی و کمّی دانشآموزان دبستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بسیاری از عادات و ترجیحات غذایی، در دوران کودکی شکل میگیرد. پیروی از الگوی غذایی صحیح و متعادل، یکی از مهمترین عوامل بازدارنده از بیماریهای تحلیل برنده در بزرگسالی است. بنابراین، تعیین الگوی غذایی کودکان در صدر اولویتهای بهداشتی قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی وعدههای اصلی و میانْوعدههای غذایی کودکان دبستانی شهر تهران در سالهای 84-1382 انجام شد. مواد و روشها: 761 دانش آموز دختر و پسر از پایه های اول تا پنجم دبستان (378 دانش آموز از پایه اول و 383 دانش آموز از سایر پایهها) از کلیه مناطق 19 گانه شهر تهران با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات در دو بخش، یک بخش از طریق مصاحبه با دانشآموزان وبخش دیگراز طریق مصاحبه با مادران یا مراقبین کودکان طی 2 تا 3 روز مراجعه به مدارس صورت گرفت. اطلاعات مربوط به مصرف مواد غذایی توسط پرسشنامه های یادآمد خوراک یک روزه و بسامد مصرف میانوعدهها طی یک ماه گذشته جمع آوری شد. دادههای توصیفی برای متغیر های کمّی به شکل میانگین و انحراف معیار و برای متغیرهای کیفی به صورت توزیع فراوانی ارائه شد. یافتهها: میانگین دریافت انرژی در دانشآموزان پایه اول 551 ± 1910 و در سایر پایهها 539 ± 2014 کیلوکالری بود. در مقایسه با نیاز، دریافت انرژی در تمام نمونههای مورد بررسی(95%نیازدر پایه اول و 91% نیاز در سایر پایهها) و آهن (86%نیاز ) درسایر پایه ها (دوم تا پنجم) ناکافی بود. دریافت مواد مغذی دیگر در حد توصیه شده بود. در مجموع، میانگین دریافت روزانه انرژی، پروتئین و برخی از ویتامینهای گروه B در دختران بیشتر از پسران به دست آمد (05/0P<). بیشترین درصد انرژی دریافتی روزانه در وعدههای اصلی، از ناهار (28%) و در میانوعدهها از عصرانه (22%) تامین میشد. میانوعدهها حدود 40% از انرژی دریافتی روزانه را در دانشآموزان مورد بررسی تأمین میکردند. چگالی دریافت پروتئین و چربی در همه دانشآموزان در وعدههای اصلی، بالاتر و چگالی دریافت کربوهیدرات، کلسیم و ویتامین C به ازای هر 1000 کیلو کالری در میانوعدهها بیشتر بود. چگالی آهن دریافتی به ازای هر1000 کیلو کالری در وعدهها و میانوعدههای مصرفی تقریبا مشابه بود. تقریبا تمام دانشآموزان، میوه ها و فراوردههای قنادی را در طول هفته به عنوان میانوعده مصرف میکردند. نتیجه گیری: میانوعدهها نقش مهمی در تامین انرژی و مواد مغذی دریافتی روزانه در دانشآموزان دبستانی داشتند وحتی در بعضی موارد، سهم آنها از وعدههای اصلی(مثل صبحانه) مهمتر بود. توجه به و نقش مهم میانوعدهها در تامین نیازهای کودکان، میتواند در جهت سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب برای ارتقای وضعیت تغذیه کودکان سودمند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کودکان دبستانی، الگوی غذایی، میانوعده
عنوان انگلیسی
Qualitative and Quantitative Dietary Assessment of Primary School Children in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Most of our food habits and preferences originate during childhood. Following an adequate and balanced diet from childhood is one of the most important factors in preventing degenerative diseases in adulthood. Thus, determining children’s food consumption patterns is a high health priorities. The present study was initiated to determine meal and snacking patterns of primary school children during 2003-2005 in Tehran. Methods and Materials: A total of 761 male and female primary school children (378 grade 1, 383 grades 2 to 5) from all the 19 Educational Areas in Tehran, selected by multistage cluster sampling, were included in the study. General information was collected in 2 parts, by interviewing (1). the students, and (2). the students’ mothers or caregivers. For collecting information on food consumption during the previous month the 24-h-recall technique and a snack-frequency questionnaire were used. Results are reported as means ± standard deviations and frequency distributions. Results: The mean daily intakes of energy among the first and other grade students were 1910±551 and 2014±539 kcal, respectively. As compared to RDA, energy intake (95% RDA for grade 1 and 91% for other grades) and iron intake (86% for other grades) were inadequate, while the intakes of other nutrients were adequate. The mean intakes of energy, protein and some of the B vitamins among girls were higher than among boys (P< 0/05). The largest proportions of daily energy were supplied by lunch (%28) and the afternoon snack (%22). Snacks provided about 40% of the daily total energy intake. Densities of protein and fat (per 1000 Kcal) were higher in the main meals, while those of carbohydrate, calcium and vitamin C were higher in snacks in both boys and girls. The iron density was almost the same in the main meals and snacks. Fruits and confectionary products were consumed as snacks by almost all of the students during the week. Conclusion: Snacks have a significant role in meeting daily energy and nutrients needs of primary school children. In some cases the role of snacks was even more significant in fulfilling energy needs than that of main meals (e.g. breakfast). It is very important to implement appropriate educational programs aiming at improvement of children's food choices.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Primary school children, dietary pattern, snack
نویسندگان مقاله
منیره دادخواه پیرآغاج | m dadkhah piraghaj
m.sc in nutrition sciences, department of nutrition research, national nutrition and food technology research institute, faculty of nutrition sciences and food technology, shahid beheshti university, m.c.
کارشناس ارشد علوم تغذیه، گروه تحقیقات تغذیه، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پ
سازمان اصلی تایید شده
: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
مریم امینی | m amini
آناهیتا هوشیار راد | a houshiar rad
مرتضی عبداللهی | m abdollahi
تلما ذوقی | t zoghi
مریم اسلامی | m eslami amirabadi
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
صنایع غذایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات