این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۱۶۶-۱۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ(1391) جمعآوری شده و با بهرهگیری از SPSS نسخه 25 آزمون آماری مانکوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در مرحله پیش آزمون میانگین درگیری تحصیلی در بین دو گروه اختلاف معنیداری نداشت. مقایسه درگیری تحصیلی گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد. نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در درگیری تحصیلی دانشجویان نقش دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد حل مسأله، درگیری تحصیلی، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of education model based on problem solving approach on educational engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of education model based on problem solving approach on educational engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch. Materials and methods: This research is quasi-experimental research in terms of applied purpose. The statistical population of this study was all 5928 medical students of Islamic Azad University, Tehran Branch of Medical Sciences, of which 60 were divided into experimental and control groups. The intervention group received training based on a problem-solving approach for 8 sessions. Data were collected using Zerang Academic Involvement Questionnaire (2012) and analyzed using SPSS version 25 by MANCOVA statistical test. Results: In the pre-test stage, the mean of academic involvement was not significantly different between the two groups. Comparison of academic involvement in the intervention group showed that a significant difference was observed in the mean of this variable and its dimensions after the intervention (p= 0.05). It shows that the model of education based on the problem-solving approach has a significant effect on the academic engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Branch of Medical Sciences. Conclusion: Education based on problem solving approach is one of the important factors that plays a role in students' academic engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Problem solving approach, Academic conflict, Medical students.
نویسندگان مقاله
زهری ظفری | Zahra Zafari
PhD Candidate of Curriculum, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
قدسی احقر | Ghodsi Ahghar
Research Institute of Education, Islamic Azad University, Tehran, Iran
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebalzamani
Department of Management Faculty of Health, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1487-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
نیمه آزمایشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات