این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۱۷۵-۱۸۴

عنوان فارسی تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی آن بر مهارت ابراز وجود نوجوانان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی بر مهارت ابراز وجود نوجوانان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نخست، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی به انجام رسید. با مشخص شدن اهداف، محتوای مناسب برای هر توانمندی تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان، بسته آموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف­ها در پروتکل آموزشی بالا بود. بسته آموزشی توانمندی منش در قالب دوازده جلسه هفتاد دقیقه­ای تدوین شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر تهران مشغول تحصیل بودند. دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ابراز وجود پاسخ دادند. از میان آنها تعداد 30 دانش آموز که ابراز وجود آنها یک انحراف پایین­تر از میانگین قرار داشتند، به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای سنجش ابراز وجود از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد.  یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات پس ازمون در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بوده است.  نتیجه گیری: بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندی منش تدوین شده در افزایش ابراز وجود نوجوانان نقش مؤثری داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار سنجی، بسته آموزشی، توانمندهای منش، ابراز وجود، نوجوانان

عنوان انگلیسی Preparing and validating character strength training package and its effectiveness on assertiveness skills of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background: The present study was to prepare and validate character strength training package and effectiveness on assertiveness skills of adolescents. Materials and methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. First, the training package was prepared and validated. Once the goals were identified, appropriate content was prepared for each strength. Finally, after applying the opinion of experts, a training package was developed. Content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR) were high for all objectives in the training protocol. Character Strength training package in the form of 12 sessions compiled 70 minutes. The statistical population included female high school students who were studying in schools in Tehran in the academic year 2020-2021. Students were selected by available sampling method and answered the assertiveness questionnaire. Among them, 30 students whose expression was a deviation below average were randomly assigned to the experimental group (n = 15) and the control group (n = 15). The Gambrill and Ritchie (1975) Expression Questionnaire was used to assess assertiveness. Results: The results of univariate analysis of covariance (ANCOVA) showed that the mean post-test scores in the experimental group were higher than the control group. Conclusion: Based our findings, it can be concluded that the prepared character strength training package had an effective role in increasing adolescents' assertiveness
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Validation, Training package, Character strength, Assertiveness, Adolescents

نویسندگان مقاله زهرا رنجبر | Zahra Ranjbar
PhD Candidate, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران

مالک میرهاشمی | Malek Mirhashemi
PhD, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران

ابوطالب سعادتی شامیر | Abotaleb Seadatishamir
PhD, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران

رزیتا فخیمی فرهادی | Rozita Fakhimi Farhadi
PhD, Department of Psychology, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-378-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات