این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۵۲-۷۳
عنوان فارسی
حلیل طریقه أداء الصور المرکبه "الشکل فی الشکل" لإیران و الهند فی القرنین العاشر والحادی عشره
چکیده فارسی مقاله
کانت اللوحات المجمعه " الشکل فی الشکل" موضع اهتمام الرسامین الإیرانیین و الهنوددائماً.إنّالرسوماتمزیجمنعدهأشکالمختلفهأشکالبشریه صغیرهوحیوانیهداخلجسمرئیسی، وهی فی بعض الحالات، أشکال نباتیه منحوته فی جسم أکبر. تم استخدام طریقه الأداء هذه فی الرسمین الإیرانی والهندی، فتره الجورجانی المغولیهوعلی الرغم من أنها تدلّ علی جمال الفنان وإبداعه، إلا أنّ هناک اختلافات فی المنظور والأداء. الغرض من هذا المقال هو تحلیل مقارن لهذا النمط من الرسم فی إیران و الهند فی القرنین العاشر والحادی عشر الهجریین والتعرف علی الاختلافات بین طرق تنفیذه المتقارب فی الهیکل. أمّا السؤال الرئیسفیهذاالمقال فهو أوجهالشبهوالاختلافبینطریقهالتنفیذوالتعبیر فی الرسومات المرکبه فی إیران والهند؟ کیف یتم تحدید الفرق بینهما؟ من هذا المنطلق، تم تحلیل مقارن بین لوحتین من الفتره الصفویه فی ایرانمع لوحتین من فترهالجورجانی المغولیهوتحدیدخصائصهاوأوجهالتشابهوالاختلافبینهما.اتّضح لنامن خلال النتائج بأنّالرسام الهندی قد رسمموضوعاً خیالیاً بنظره موضوعیه وواقعیه ، لکن الرسام الإیرانی لدیه نظره جمالیه ومثالیه لتخیل العالم الحقیقی، کعالم مثالی وفردوسی. تم إعداد هذه الدراسه علی ضوء المنهج المکتبیوالاعتماد علی التحلیل المقارن.
کلیدواژههای فارسی مقاله
أسلوب الأداء، الشکل فی الشکل، الصور المرکبه، إیران، الهند.
عنوان انگلیسی
Analysis of the method of performing composite drawings “figure in figure” of Iran and India in the 10th and 11th centuries AH
چکیده انگلیسی مقاله
Composite paintings "figure in figure" have always been considered by Iranian and Indian painters. Drawings consisting of a combination of several different and smaller figures within a main body. Human, animal, and in some cases, plant figures that are carved into a larger body. This method of performance was used in Iranian and Indian painting, the Mongol Gurkhani period and despite the fact that it indicates the beauty and creativity of the artist of that period, they have differences in perspective and performance. The purpose of this article is a comparative analysis of this style of painting in Iran and India in the 10th and 11th centuries AH and also to identify the differences between the methods of its implementation that are very close in structure, to answer the main question of this article that And what is the difference between the method of execution and expression of composite drawings in Iran and India? And how is the difference between them defined? In this article, two paintings from the Safavid period of Iran with two paintings from the Mongol Gurkhani period are analyzed and compared with each other to determine its characteristics, similarities and differences. According to the findings of this article, The Indian painter performs an imaginary subject with an objectivist and realistic look, but the Iranian painter has an aesthetic and idealistic view of imagining the real world, like an exemplary and paradisiacal world. This article is done by analytical-comparative method and by library collection method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
performance style,composite drawing,Iran,India,Figure in Figure
نویسندگان مقاله
پریسا شاد قزوینی | Parisa Shad Ghazvini
Faculty of Painting, Al-Zahra University
هیات علمی گروه نقاشی، دانشگاه الزهرا
مهسا خانی اوشانی | Mahsa Khani Oushani
Master student, Department of Islamic Art, Tarbiat Modares University
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنر اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-62662-4&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات