این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۴۲

عنوان فارسی أثر التعلیم بواسطه أسلوب حلقات الاکتشاف الفلسفی علی مهارات حل المشاکل الاجتماعیه والإبداع لدی أطفال ما قبل المدرسه
چکیده فارسی مقاله إنّ هذه الدراسه هدفت إلی معرفه تأثیر التعلیم بواسطه أسلوب حلقات الاستکشاف الفلسفی علی مهارات حل المشاکل الاجتماعیه والإبداع لدی أطفال ما قبل المدرسه. کان مشروع البحث شبه تجریبی مع الاختبار القبلی والبعدی مع المجموعه الضابطه. کان المجتمع الإحصائی لهذه الدراسه هو جمیع الأطفال فی سن ما قبل المدرسه فی المنطقه الرابعه بطهران. کان مشروع البحث من حیث الهدف عملی و من حیث التنفیذ، تجریبی. شمل المجتمع الإحصائی مراکز ما قبل المدرسه فی المنطقه الرابعه بطهران. تکونت عینه البحث من 80 شخصاً تم اختیارهم بطریقه العینه العشوائیه العنقودیه المکونه من مرحلتین وتم استبدالهم فی مجموعتین متساویتین متکونه من (40 شخصاً) لفریق التجربه و(40 شخصاً) للمجموعه الضابطه. تضمنت أدوات البحث اختبار تورانس للتفکیر الإبداعی (1988) واختبارات حل المشاکل الاجتماعیه للأطفال (2000). تم تقییم کلا المجموعتین فی مرحلتین من الاختبار القبلی والبعدی. تم إجراء الدورات التدریبیه فی 8 جلسات مده کل منها 45 دقیقه فقط للمجموعه التجریبیه. تم استخدام الاختبارات الوصفیه (المتوسط ​​والانحراف المعیاری) والتحلیلمتعدد المتغیرات للتغایر باستخدامSPSS21لتحلیل البیانات ولاختبار فرضیات البحث. أظهرت النتائج أنه من خلال أسلوب حلقات الاستکشاف الفلسفی یتمّ تحسین مهارات حل المشاکل الاجتماعیه والإبداع لدی أطفال ما قبل المدرسه (P≤0/05).حسب معامل إیتا سکویر، فإنّ أثر من خلال حلقات الاستکشاف الفلسفی علی الإبداع (0.136) وعلی مهارات حل المشاکل الاجتماعیه (0.079).یقترح اعتماد معلمو ما قبل المدرسه لهذه الطریقه وذلک لتطویر قدرات حل المشاکل الاجتماعیه وتعزیز الإبداع لدی الأطفال.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلیم الفلسفه للأطفال، مهارات حل المشاکل الاجتماعیه، الإبداع، أطفال ما قبل المدرسه.

عنوان انگلیسی Effect of Philosophy Education on the Creativity and Social Problem Solving of Pre-School Children
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The Present research aimed to investigate the effect of philosophy education on social problem solving and creativity of preschool children. This study was a quasi-experimental and pretest – posttest with control group. Methods: The research design was applied in terms of purpose and experimental in terms of implementation.The statistical population of this study was all preschool children in district 4 of Tehran. The sample consisted of 80 people who were selected by two-stage cluster random sampling and replaced in two equal groups of experimental (40 subjects) and control group (40 subjects). Torrance Diverted Thinking Test (1988) and Child Social Problem-Solving Test (2000) were administrated as instruments. Both groups were evaluated in two stages of pre-test and post-test. Training sessions were conducted in 8 sessions of 45 minutes only for the experimental group. Philosophy education was taught to children in 8 sessions 45-minute. Findings: Data was analyzed using mean, standard deviation, and Multivariate Analysis of variance by SPSS21. Results showed that the Philosophy education had a significant effect on social problem solving of preschool children. The results also showed that the Philosophy education had a significant effect on the creativity of preschool children (P≤0/05). According to the ETA coefficient, the effect of education using the method of philosophical exploration circles on creativity (0.136) and on social problem-solving skills (0.079). Conclusion: Therefore, it is suggested that preschool educators use this approach to develop social problem-solving abilities and enhance childrenchr('39')s creativity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Philosophy for children,Social Problem Solving,Creativity,Pre School Students

نویسندگان مقاله فریده حمیدی | Farideh Hamidi
Department of Educational Sciences, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران

سید محمد رضا امام جمعه | Sayed Mohammad Reza Emam Jomeh
Associate Professor, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

اعظم آزادی | Azam Azadi
M. A in Educational Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44528-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات