این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۸۱-۲۹۲

عنوان فارسی اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره‌ای بر بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش به دانش­آموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجاد شده در زندگی­ آن­ها اهمیت زیادی دارد و درمان­گران با ارائه آموزش­های مختلف سعی بر این دارند تا به شیوه­ای عمل نمایند که این دانش­آموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره­ای بر بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان با اختلال نارساخوانی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهر کرمان در سال 1398 بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه با اجرای پرسش­نامه اختلالات خواندن و با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مشاوره مبتنی بر نیازهای مشاوره­ای (8 جلسه 90 دقیقه­ای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسش­نامه بهزیستی روان­شناختی Ryff (2002) جمع‌آوری گردید. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس یک­ متغیره جهت تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره­ای در افزایش بهزیستی روان­شناختی در مرحله پس آزمون مؤثر بود (001/0p<). بر اساس ضریب اتا، مقدار این تأثیر 51/0 بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش مبتنی بر نیازهای مشاوره­ای به­عنوان یک مداخله روان­شناختی مؤثر به­منظور افزایش بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان با اختلال نارساخوانی توصیه می­شود. واژه‌های کلیدی: نیازهای مشاوره­ای، اختلال نارساخوانی، بهزیستی روان­شناختی، دانش ­آموز  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای مشاوره­ای، اختلال نارساخوانی، بهزیستی روان­شناختی، دانش­ آموز

عنوان انگلیسی Effectiveness of Intervention Based on Counseling Needs on the Psychological Well-Being of Students with Dyslexia: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Educating students with dyslexia is very important to solve the problems in their lives, and therapists try to act in a way that these students live better by providing various trainings. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of intervention based on counseling needs on psychological well-being of students with dyslexia. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with control group. The statistical population included all students with dyslexia in Kerman in 2019, out of which 40 people (20 in the control group and 20 in the experimental group) were selected as a sample by a reading disorder questionnaire using available sampling method. The experimental group underwent counseling training based on counseling needs (8 sessions of 90 minutes). Research data were collected through Ryff's Psychological Welfare Questionnaire (2002). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and univariate analysis of covariance were used to analyze the data. Results: The results showed that counseling training based on counseling needs was effective in increasing psychological well-being in the post-test phase (p< 0.001). Based on the Eta coefficient, the value of this effect was 0.51. Conclusion: Based on the findings of the present study, using counseling training based on counseling needs, as an effective psychological intervention, is suggested to improve psychological well-being of students with dyslexia. Key words: Counseling needs, Dyslexia disorder, Psychological well-being, Student Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Khomeini Shahr approved the study (IR.IAU.KHOMEINISHAHR.1398.019). How to cite this article: Ghiasi Najmeh, Sedrpooshan Najmeh, Abedi Ahmad, Soltani Amanollah. Effectiveness of Intervention Based on Counseling Needs on the Psychological Well-Being of Students with Dyslexia: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 21 (03): 281-92. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Counseling needs, Dyslexia disorder, Psychological well-being, Student

نویسندگان مقاله نجمه غیاثی | Najmeh Ghiasi
دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران

نجمه سدرپوشان | Najmeh Sedrposhan
دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران

احمد عابدی | Ahmad Abedi
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

امان الله سلطانی | Amanollah Soltani
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5101-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات