این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۳
عنوان فارسی
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش تعیین کنندههای مصرف و ترجیحات بزرگسالان درباره لبنیات فراسودمند
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: تولید غذاهای فراسودمند با هدف پیشگیری و مدیریت بیماریهای مزمن مرتبط با رژیم غذایی در سراسر جهان، از جمله ایران، رو به افزایش است. با توجه به اهمیت درک عوامل مؤثر بر پذیرش این محصولات، مطالعه حاضر با هدف طراحی و روانسنجی ابزار سنجش تعیینکنندههای مصرف و ترجیحات بزرگسالان در باره لبنیات فراسودمند در شهر تهران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد ترکیبی (کیفی ـ کمی) انجام شد. سؤالات پرسشنامه با استفاده از نتایج یک مطالعه کیفی و مرور گسترده ادبیات موجود طراحی شد. در بخش کمی، ویژگیهای روانسنجی ابزار، روایی محتوا، روایی صوری، همسانی درونی و ثبات ابزار مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ، همبستگی درون طبقهای و کاپا و نرم افزار SPSSv21 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: پرسشنامه اولیه شامل 52 سؤال بود. پس از تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، تعداد سؤالات ابزار به 33 سؤال کاهش یافت. متوسط شاخص روایی محتوای کل ابزار 96/0 به دست آمد. پایایی همسانی درونی مقیاس نگرش 87/0 برآورد شد. ضریب کاپا برای آشنایی/ عدم آشنایی با لبنیات فراسودمند، و همچنین مصرف/ عدم مصرف آنها بین 1-61/0 تغییر کرد. ضرایب همبستگی درون طبقهای برای دفعات مصرف لبنیات فراسودمند بین 1-69/0، درجه اهمیت ویژگیهای محصول در انتخاب این لبنیات بین 86/0-73/0، دیدگاه نسبت به اطلاعرسانی در مورد لبنیات فراسودمند بین 92/0-83/0، و نگرش نسبت به این محصولات 92/0 بود که نشاندهنده ثبات بالای ابزار است. نتیجه گیری: پرسشنامه طراحی شده ابزاری معتبر و پایا است که امکان سنجش عوامل مختلف مؤثر بر مصرف لبنیات فراسودمند و ترجیحات مصرفکنندگان را در ارتباط با این محصولات فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لبنیات فراسودمند، پایایی، روایی، تعیینکنندههای مصرف، ترجیحات، بزرگسالان
عنوان انگلیسی
Design and Validation of a Questionnaire to Assess Determinants of the Functional Dairy Product Consumption and Preferences in Adults In Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The production of functional foods to prevent and manage diet-related chronic diseases is rising worldwide, including in Iran. It is essential to understand factors affecting the acceptance of functional foods. The present study was conducted to design a valid reliable questionnaire for assessing determinants of functional dairy product consumption and preferences in adults in Tehran, the capital city of Iran. Materials & Methods: This study was a mixed-method (qualitative and quantitative) study. The questionnaire items were derived from the qualitative study results mixed with items obtained from the literature. Then, psychometric characteristics of the instrument, including content validity, face validity, internal consistency, and stability, were assessed. Cronbach's alpha, intra-class correlation coefficient, and kappa were assessed using SPSS Software v.21. Results: The primary question pool included 52 questions, which decreased to 33 after assessing the content validity index and ratio. The instrument's overall scale content validity index was 0.96. The internal consistency reliability of the attitude scale was calculated as 0.87. The kappa coefficient values for familiarity/unfamiliarity with functional dairy products and their consumption/non-consumption ranged 0.61–1. Intraclass correlation coefficient values ranged 0.69–1 for the frequency of functional dairy consumption, 0.73–0.86 for the degree of importance of product characteristics in affecting consumer choices, and 0.83–0.92 for the consumer views for the information on functional dairy products. The intraclass correlation coefficient for the attitude towards these products was 0.92, indicating the high test-retest reliability of the instrument. Conclusion: The questionnaire designed in this study was a valid reliable instrument that could assess various factors affecting the consumption of functional dairy products and consumer preferences concerning these products.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Functional dairy products, Reliability, Validity, Determinants of consumption, Preferences, Adults
نویسندگان مقاله
مرجان باژن | M Bazhan
Dept. of Community Nutrition, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, National Nutrition and Food Technology Research Institute, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
ناصر کلانتری | N Kalantari
Dept. of Community Nutrition, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, National Nutrition and Food Technology Research Institute, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نسترن کشاورز محمدی | N Keshavarz-Mohammadi
Prof, Dept. of Biostatistics, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
حمید علوی مجد | H Alavi Majd
Prof, Dept. of Biostatistics, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-399-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات