این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۹۳-۱۱۱
عنوان فارسی
طراحی مدل بانکداری اجتماعی با رویکرد دوران پساکرونا
چکیده فارسی مقاله
اولین بخش از نظام اقتصادی که تحت تأثیر شیوع پاندمیکرونا قرار گرفت، نظام بانکداری کشورها بود. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بانکداری اجتماعی با رویکرد دوران پساکرونا در صنعت بانکداری کشور بود که از ترکیب روش دلفیفازی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. در این پژوهش، از نظرات اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه صنعت بانکداری که شامل 20 نفر بودند، استفاده شد. برای غربالگری مؤلفه ها از روش دلفیفازی استفاده شد که میانگین دیفازی شده 44 مؤلفه بیشتر از 7/0 بود لذا 44 مؤلفه در قالب 5 بعد در این صنعت شناسایی شدند. سپس برای سطحبندی ابعاد از مدلسازی ساختاری- تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج ISM نشان دادند مدل بانکداری اجتماعی دارای چهار سطح است بدین صورت که زیربنای بانکداری اجتماعی در درجه اول عامل (ورود بانک به شبکههای اجتماعی برای مقاصد بازاریابی) و سپس در درجه دوم عامل (امکان ایجاد پلتفرمهای مالی اجتماعی غیربانکی)، در درجه سوم عامل (ورود بانک به شبکههای اجتماعی برای انجام عملیات بانکی) و در درجه چهارم عوامل (اختصاصیسازی خدمات به مشتریان- استفاده از خرد جمعی برای ایجاد و توسعه محصولات و خدمات) هستند. همچنین نتایج MICMAC نشان دادند بعد (ورود بانک به شبکههای اجتماعی برای مقاصد بازاریابی) در خوشه مستقل و بعد (استفاده از خرد جمعی برای ایجاد و توسعه محصولات و خدمات) در خوشه پیوندی و ابعاد (امکان ایجاد پلتفرمهای مالی اجتماعی غیربانکی- ورود بانک به شبکههای اجتماعی برای انجام عملیات بانکی) در خوشه خودمختار و بعد (اختصاصیسازی خدمات به مشتریان) در خوشه وابسته قرار دارند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت اگرچه اثرات منفی کووید-19 بر صنعت بانکداری ناگزیر است، اما در صورت داشتن راهکار، میتواند به فرصت مناسبی برای بهبود و ارتقای وضعیت سیستم بانکی و بهکارگیری روشهای مناسبتر از طریق پژوهش در حوزه فناوریهای نوین، برای جذب مشتریان، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات کامل و متنوع با هدف ارزشآفرینی برای مشتریان و بهبود عملکرد بانکها و ایجاد فرصتها و زیرساختهای جدید در صنعت بانکداری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بانکداری اجتماعی، دوران پسا کرونا، دلفی فازی، ساختاری تفسیری.
عنوان انگلیسی
Designing a Social Banking Model with a Post-Corona Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The first part of the economic system that was affected by the outbreak of the Corona pandemic was the banking system of countries. Therefore, the aim of this study was to design a social banking model with a post-corona approach in the country's banking industry, which uses a combination of Delphi-fuzzy method and interpretive structural modeling. In this study, the opinions of university professors and managers in the field of banking industry, which included 20 people, were used. For component screening, Delphi-fuzzy method was used, in which the diffused mean of 44 components was more than 0.7, so 44 components were identified in 5 dimensions in this industry. Then, structural-interpretive modeling and MICMAC analysis were used to level the dimensions. The results of ISM showed that the social banking model has four levels, so that the social banking infrastructure is firstly factor (bank entry into social networks for marketing purposes) and then secondly factor (possibility of creating non-bank social financial platforms), third factor (Bank entry into social networks for banking operations) and in the fourth degree are factors (customer service privatization - the use of collective wisdom to create and develop products and services). MICMAC results also showed the dimension (bank entry into social networks for marketing purposes) in the independent cluster and the dimension (using collective wisdom to create and develop products and services) in the link cluster and dimensions (possibility of creating non-bank social financial platforms - bank entry Social networks for banking operations are located in the autonomous cluster and then (customer service privatization) in the dependent cluster. Finally, it can be concluded that although the negative effects of Covid-19 on the banking industry are inevitable, but if there is a solution, it can be a good opportunity to improve the banking system and use more appropriate methods through research in new technologies to attract customers. Innovate in providing complete and diverse products and services with the aim of creating value for customers and improving the performance of banks and creating new opportunities and infrastructure in the banking industry.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Banking, Post-Corona Age, Delphi Fuzzy, Interpretive Structure
نویسندگان مقاله
حمید رضائی | hamid rezaei
Assistant Professor, Department of Management, Pardisan Institute of Higher Education, Faridunknar, Iran
استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار، ایران
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-933-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات