این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:رفتارهای پُرخطر از چالش های دوره نوجوانی است و می تواند به عادات مادام العمر تبدیل شود.استراتژیهای آموزشی موجود در پیشگیری از رفتارهای پرخطر مورد چالش بوده است.لذا این پژوهش باهدف تعیین تأثیر آموزش ازطریق همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان انجام شد. روش:پژوهش حاضریک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد.در این مطالعه 120نفر از دختران جنوب شهر تهران انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند.ابزار مورداستفاده در این مطالعه، پرسشنامه دموگرافیک و رفتارهای پرخطر نوجوان 18-15 سال بود که پیش از شروع مداخله وهمچنین 6هفته پس از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل گردید.گروه آزمون مداخله آموزشی پیشگیری ازرفتارهای پرخطرتوسط همتایان را دوبار در هفته و طی چهارجلسه دریافت کردند.داده ها بااستفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:نتایج نشان داد قبل از مداخله بین نمرات رفتارهای پُرخطر در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معنی داری وجود نداشته است (95/0=P)؛ در حالیکه بعد از مداخله، تغییرات میانگین در گروه آزمون 47/2 ±22/5- و در گروه کنترل 23/1± 40/0- بود.آزمون تی مستقل نشان داد؛ تغییرات رفتارهای پُرخطر بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری داشته است (001/0P<). نتیجه گیری:براساس یافته های این پژوهش، آموزش از طریق همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان موثر بوده است. بنابراین به سیاستگذاران و برنامه ریزان سلامت پیشنهاد میشود که از این روش جهت اجرای برنامهی آموزشی اثربخش در راستای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامتی نوجوانان بهره گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همتایان، دختران نوجوان، رفتارهای پُرخطر
عنوان انگلیسی
The effect of peer education on the prevention of high-risk behaviors in adolescent girls: a randomized clinical trial study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: High-risk behaviors are one of the challenges of adolescence and can become lifelong habits. Existing educational strategies in the prevention of high-risk behaviors have been challenged. Therefore, this study aims to determine the effect of peer education on the prevention of high-risk behaviors in adolescent girls. Done. Method: The present study is a randomized clinical trial. In this study, 120 girls from the south of Tehran were selected and then randomly assigned to the control and intervention groups. The tools used in this study were demographic questionnaire and high-risk adolescent behaviors 18 It was 15 years before the intervention and also 6 weeks after the intervention was completed by students. The test group received educational intervention for the prevention of high-risk behaviors by their peers twice a week for four sessions. SPSS version 16 were analyzed. Results: The results showed that before the intervention, there was no significant difference between the scores of high-risk behaviors in the experimental and control groups (P = 0.95); While after the intervention, the mean changes were -5.22 47 2.47 in the experimental group and -0.40 1 1.23 in the control group. The independent t-test showed; There were significant differences in high-risk behaviors between the experimental and control groups (P < 0.001). Conclusion: Based on the findings of this study, peer education has been effective in preventing high-risk behaviors in adolescent girls. Therefore, health policy makers and planners are advised to use this method to implement an effective educational program to promote adolescent health-related behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Peer education, High-risk behaviors, Adolescent girls
نویسندگان مقاله
الهام نوعی | Elham Noei
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران
شکوه ورعی | Shokooh Varaei
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران
شیما حقانی | Shima Haghani
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران
محمد صالح پور | Mohamad Salehpoor
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران
شهزاد پاشایی پور | Shahzad Pashaeypoor
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-2944-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات