این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین نگرش ناکارآمد و حساسیت اضطرابی با کیفیت خواب در نوجوانان دوره متوسطه دوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خواب باکیفیت به عنوان کلید سلامتی، طول عمر و پیشگیری از انواع بیماریهای روانی و جسمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین نگرش ناکارآمد و حساسیت اضطرابی با کیفیت خواب در نوجوانان انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی _ همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر دوره متوسطه دوم دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 329 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سوالات مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد درباره خواب مورین (1993)، پرسشنامه حساسیت اضطرابی ریس و پترسون (1985)، پرسشنامه ذهنآگاهی رایان و براون (2003) و شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ بویس (1989) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین حساسیت اضطرابی و باورهای ناکارامد با متغیر میانجی ذهن آگاهی و کیفیت خواب رابطه منفی معنی دار و بین ذهن آگاهی با کیفیت خواب رابطه مثبت معنی دار وجود دارد ( 0/01>P). همچنین ذهنآگاهی در رابطه بین نگرش ناکارآمد و حساسیت اضطرابی با کیفیت خواب دارای نقش میانجی بود ( 0/01>P). نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، ذهنآگاهی نقش میانجی در رابطه بین نگرش ناکارآمد و حساسیت اضطرابی با کیفیت خواب ایفا می کند. بنابراین افراد با حساسیت اضطرابی بالا و دارای نگرش های ناکارامد می توانند با ارتقاء ذهن آگاهی بر مشکلاتی از قبیل مشکلات خواب غلبه نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهن آگاهی، نگرش ناکارآمد، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب.
عنوان انگلیسی
The mediating role of mindfulness in the relationship between dysfunctional attitude and anxiety sensitivity with sleep quality in high school adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Quality sleep is the key to health, longevity and prevention of various mental and physical diseases. The aim of this study was to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between dysfunctional attitude and anxiety sensitivity with sleep quality in adolescents. Methods: The method of this research was descriptive with a structural correlation research design. The statistical population of the study included all adolescent girls and boys in the secondary school of Damghan in the academic year 2020-2021, that 329 people were selected as a sample by multi-stage cluster random sampling. Participants answered questions about the Morin Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep Scale (1993), Reiss & Peterson Anxiety Sensitivity Index (1985), Ryan and Brown Mindfulness questionnaire (2003), and Buysse Pittsburgh sleep quality index (1989). Research data were analyzed by Pearson correlation and structural equation methods using SPSS22 and AMOS software. Results: The results of the present study showed that there is a significant negative relationship between anxiety sensitivity and dysfunctional beliefs with the mediating variable of mindfulness and sleep quality and a significant positive relationship between mindfulness and sleep quality (P < 0.01). Mindfulness also had a mediating role in the relationship between dysfunctional attitude and anxiety sensitivity with sleep quality (P < 0.01). Conclusions: According to the results of the present study, mindfulness plays a mediating role in the relationship between dysfunctional attitude and anxiety sensitivity with sleep quality. Therefore, people with high anxiety sensitivity and dysfunctional attitudes can overcome problems such as sleep problems by promoting mindfulness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mindfulness, Dysfunctional beliefs, anxiety sensitivity, sleep quality.
نویسندگان مقاله
معصومه قریببلوک | Masoumeh Gharib Bolouk
Ph. D Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
دانشجو، دانشگاه محقق اردبیلی
نیلوفر میکائیلی | Niloofar Mikaeili
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
استاد،دانشگاه محقق اردبیلی
سجاد بشرپور | sajjad basharpoor
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
استاد،دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1959-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات