این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی بسته فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی برپرخاشگری پسران مبتلا به نافرمانی مقابله ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه:اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از مشکلات رفتاری در کودکان است که پیامدهای زیادی برای کودک و خانواده دارد و می تواند بر کیفیت تعامل والد و کودک نقش داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی برروان درمانی انگیزشی برپرخاشگری کودکان مبتلابه نافرمانی مقابله ای بود. روش کار:روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای پسران ابتدایی مبتلا به نافرمانی مقابله ای در منطقه 3 شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 بود که به روش نمونه گیری هدفمند 40 نفر از مادرانیکه پسران مبتلا به نافرمانی مقابله ایداشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر)  و گواه(20 نفره) جایگزین شدند. ابزار پژوهش سیاهه پرخاشگری اهواز زاهدی فر و همکاران (1379) بود. گروه آزمایش 15 جلسه یک ساعته در جلسات آموزشی فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری و با نرم افزار Spss 26 تحلیل شد. یافته ها: میانگین خشم و عصبیت از 65/36 به 05/22، میانگین تهاجم و توهین از 50/17 به 70/11 و میانگین لجاجت و کینه توزی از 65/17 به 35/11 بعد از مداخله کاهش یافت. نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (001/0P<) نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی منجر به بهبود خشم و عصبیت، تهاجم و کینه، و لجاجت و کینه توزی شد. نتیجه گیری:میتوان گفت آموزش فرزندپروری مبتنی بررواندرمانی انگیزشی موجب کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای می گردد و می توان از این آموزش در جهت کاهش پرخاشگری کودکان استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نافرمانی مقابله ای، پرخاشگری، فرزندپروری، روان درمانی انگیزشی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of motivational psychotherapy-based parenting package on aggression in boys with Oppositional defiant disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Oppositional defiant disorder is one of the behavioral problems in children that has many consequences for the child and family and can play a role in the quality of parent-child interaction. The aim of this study was to investigate the effectiveness of motivational psychotherapy-based parenting education on aggression in children with confrontational disobedience. Methods: The research method was quasi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population included all mothers with primary sons with confrontational disobedience in District 3 of Mashhad in the academic year 1300-1400. By purposeful sampling method, 40 mothers with sons with confrontational disobedience were selected and randomly selected in Experimental (n = 20) and control (n = 20) groups were replaced. The research tool was Ahvaz Aggression Inventory Zahedifar et al. (2000). The experimental group participated in 15 one-hour training sessions. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance and Spss 26 software. Results: The mean of anger and nervousness decreased from 36.65 to 22.05, the mean of aggression and insult decreased from 17.50 to 11.70 and the mean of stubbornness and resentment decreased from 17.65 to 11.35 after the intervention. The results of multivariate analysis of covariance (P < 0.001) showed that parenting education based on motivational psychotherapy improved anger and nervousness, aggression and resentment, and stubbornness and resentment Conclusion: It can be said that parenting education based on motivational psychotherapy reduces aggression in children with confrontational disobedience disorder and this education can be used to reduce child aggression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Oppositional defiant disorder, Aggression, Parenting Education, Motivational Psychotherapy

نویسندگان مقاله فائزه فکور | faezeh fakur
PhD student, , Department of Educational Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران

حسین صاحبدل | hossein sahebdel
Assistant Professor, Department of Counseling, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iranology Islamic Azad University
گروه مشاوره، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.

مجید ابراهیم پور | Majid Ebrahimpur
Assistant Professor, Department of Exceptional Children Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran
استادیار، گروه روان شناسی کودکان استثنایی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1992-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات