این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دیابت، یک بیماری مزمن و متضمن خطر بالای ناتوانی و مرگ است که علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانشناختی به ویژه افسردگی و کاهش سرمایه روان­شناختی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک بود. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی همراه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی نوجوانان 14-16 ساله مبتلا به دیابت نوع یک شهر سنندج   در سال 1398 بودند. نمونه آماری 30 نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک بود که به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی (قرعه کشی) در گروه واقعیت درمانی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس­ سرمایه روان شناختی لوتانز و مقیاس افسردگی بک- 2 استفاده شد. گروه آزمایش در طی هشت جلسه­ی 90 دقیقه­ای مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیــل واریانس آمیخته در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیــل شــدند. یافته ها: نتایج اثرات درون گروهی نشان داد که مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی موجب افزایش سرمایه روان شناختی (18/268= F)؛ و کاهش افسردگی (23/149= F)؛ نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع شده است (05/0 > P). نتاج اثرات بین گروهی نشان داد که در گروه مداخله میزان سرمایه روان شناختی در شرکت کننده­های گروه آزمایش نسبت به شرکت کننده­های گروه کنترل افزایش و افسردگی در شرکت کننده­های گروه آزمایش نسبت به شرکت کننده­های گروه کنترل کاهش یافته است (05/0 > P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی مؤثر بوده، لذا توصیه از این روش به روان شناسان بالینی جهت افزایش سلامت روان­شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پیشنهاد می گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله  مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی، سرمایه روان شناختی، افسردگی، دیابت نوع یک

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Reality Therapy Based on Skill-training on Psychological Capital and Depression in Adolescent Girls with Type 1 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Diabetes is a chronic disease with a high risk of disability and death. In addition to physical complications, some psychological problems, especially depression and loss of psychological capital, are also common in people with diabetes. This study aims to the effectiveness of Reality Therapy Based on Skill-training on psychological capital and depression in female adolescents with type 1 diabetes. Methods: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up. The statistical population of this study was all adolescents aged 16-14 years with type 1 diabetes in Sanandaj. The statistical sample consisted of 30 adolescents with type 1 diabetes who were purposefully selected and randomly divided into reality therapy (n = 15) and control (n = 15) groups. The Lutens Psychological Capital Scale and the Beck Depression-2 Scale were used to collect data. The experimental group received 90 minutes of 90-minute Reality Therapy Based on Skill-training, but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using a mixed analysis of variance in SPSS software version 25. Results: The results of intragroup effects showed that Reality Therapy Based on Skill-training increased psychological capital (F=268.18) and reduced depression (F=149.23), in adolescent girls with type 2 diabetes (P< 0.05). The results of intergroup effects showed that in the intervention group, the amount of psychological capital in the experimental group participants increased compared to the control group participants, and depression in the experimental group participants decreased compared to the control group participants. Conclusion: Results show that Reality Therapy Based on Skill-training is practical for psychological capital and depression, so the recommendation of this method to clinical psychologists to increase the psychological health of patients with type 1 diabetes is recommended.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reality Therapy Based on Skill-training, Psychological Capital, Depression, Type 1 Diabetes

نویسندگان مقاله افروز حمیدی | Afrooz Hamidi
PhD Student in General Psychology, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فریبا حسنی | Fariba Hassani
Assistant Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.


فرناز کشاورزی ارشدی | Farnaz Keshavarzi Arshadi
Associate professor. Clinical psychology department,Islamic Azad University, central Tehran branch
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

فایق یوسفی | Fayegh Yousefi
Associate Professor,Department of Psychiatry,Kurdistan University of Medical Sciences,Sanandaj,Iran.
دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1971-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات