این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی"آموزش مدیریت رفتار" و " درمان شناختی-رفتاری" به مادران بر نافرمانی مقابلهای و سازگاری اجتماعی فرزندان نوجوان آنها
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهبود رابطه والد-فرزندی از طریق مداخات مناسب نقش موثری در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری نوجوانان دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی"آموزش مدیریت رفتار" و " درمان شناختی-رفتاری" به مادران بر نافرمانی مقابلهای و سازگاری اجتماعی در نوجوانان بود. روش کار: نوع پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران و فرزندان نوجوان دختر و پسر 13 الی 17 سال با رفتار نافرمانی مقابلهای و ناسازگاری اجتماعی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشآموزی اداره آموزش و پرورش شهر گچساران در سال تحصیلی 1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 45 تن از نوجوانان انتخاب و مادران آنها به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل (هر گروه 15تن) تحت آموزش قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها از "پرسشنامه جمعیت شناختی "، "سیاهه رفتار نافرمانی مقابلهای " (Oppositional Defiant Behavior Inventory) و "پرسشنامه سازگاری اجتماعی " (Social Adjustment Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ ابزارها محاسبه شد. گروههای مداخله تحت"آموزش مدیریت رفتار" (9 جلسه 60 دقیقهای) و "درمان شناختی-رفتاری" (12 جلسه 45 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. تحلیل داده ها با نرم افزار آماری اس پی اس نسخه24 انجام شد. یافتهها: "آموزش مدیریت رفتار" و "درمان شناختی-رفتاری " به مادران بر کاهش نافرمانی مقابلهای و بهبود سازگاری اجتماعی فرزندان نوجوان آن ها اثربخش بود (01/0 >P ). نتیجه گیری: "آموزش مدیریت رفتار" و "درمان شناختی-رفتاری " به مادران باعث کاهش نافرمانی مقابلهای و بهبود سازگاری اجتماعی در نوجوانان شد. بنابراین، استفاده از"آموزش مدیریت رفتار" و "درمان شناختی-رفتاری " میتواند در تربیت مهار تهای هیجانی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی نوجوانان مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژه ها، آموزش مدیریت رفتار، درمان شناختی-رفتاری ، نافرمانی مقابلهای، سازگاری اجتماعی.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of “Behavior Management Training” and “Cognitive-Behavioral Therapy” for Mothers on Oppositional Defiant and Social Adjustment of Their Teenage Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Improving the parent-child relationship through appropriate interventions has an effective role in reducing emotional and behavioral problems in adolescents.Therefore; the aim of this study was to determine the effectiveness of "Behavior Management Training" and "Cognitive-Behavioral Therapy" on oppositional defiant and social adjustment in adolescents. Methods: The type of research was quasi-experimental with pre-test-post-test design and follow-up with the control group. The statistical population included all mothers and their teenage children girls and boys 13 to 17 years old in Gachsaran city in the academic year 1398 that were selected using purposive sampling method and 45 of them were randomly selected using a table of random numbers. They were trained into two intervention groups and one the control group (15 people in each group). In order to collect data from the demographic questionnaire, the "Oppositional Defiant Behavior Inventory" and the"Social Adjustment Questionnaire" were used. Content validity by quality method and the reliability internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient was measured. The experimental group underwent"Behavior Management Training" (60-minute 9 sessions) and "Cognitive-Bbehavioral Therapy" (45-minute 12 sessions); But the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed using SPSS. 24. Results: "Behavior Management Training" and "Cognitive-Behavioral Therapy" was effective in reducing oppositional defiant and improving social adjustment in adolescents (P < 0.01). Conclusions: "Behavior Management Training" and "Cognitive-Behavioral Therapy" for mothers reduced confrontational disobedience and improved social adjustment in adolescents. Therefore, the use of "Behavior Management Training" and "Cognitive-Behavioral Therapy" can be effective in training adolescents' emotional-social skills and social adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavior Management Training, Cognitive-Behavioral Therapy, Oppositional Defiant, Social Adjustment.
نویسندگان مقاله
مریم غلامزاده جفره | maryam Gholamzadeh Jofreh
, Is Unlamic Azadiversity Ahvaz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
مینا بشکوفه | mina beshkoufeh
, Is Unlamic Azadiversity Ahvaz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
منصور سودانی | mansour sodani
, Is Unlamic Azadiversity Ahvaz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1933-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات