این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۷
عنوان فارسی
آگهیهای تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکیهایی تشویق میکنند؟
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف پژوهش، ارزیابی محتوای تبلیغات مربوط به مواد غذایی در محدوده زمانی برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بود. مواد و روشها: روش مطالعه، تحلیل محتوا بود. به این منظور، حدود 13 ساعت از برنامه کودک ونوجوان شبکه اول سیما به مدت یک هفته از تاریخ14 لغایت 20/8/1379 ضبط شد و سپس محتوای آگهی ها طبق یک دستورالعمل از پیش تعیین شده مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها: آگهیهای مربوط به مواد غذایی از نظر تعداد(فراوانی)، دومین رتبه (25%) و از نظر مدت زمان پخش، سومین رتبه (21%) را در بین آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی به خود اختصاص داده بودند. در بین آگهیهای مواد غذایی، غلات حجیم شده (انواع پفک) بیشترین فراوانی پخش (36%) را داشتند. "کیفیت بالا" و "طعم" بیشترین صفاتی بودند که محصولات غذایی به آنها منسوب شده بودند ( به ترتیب59 % و 46%) و "تحریک گرسنگی، تشنگی" و "کیفیت بالا، دقت در تهیه" بیشترین انگیزههایی بودند که از سوی صاحبان کالا، بینندگان را تحریک کرده بودند( به ترتیب67% و 64%). غلات حجیم شده" الف" بیشترین فراوانی را از نظر نام تجارتی(23%) در بین سایر نام های تجارتی آگهی های مواد غذایی داشت. 37% آگهیهای مواد غذایی، صفات تغذیهای را به محصولات خود نسبت داده بودند که نیمی از آنها یا از نظر علمی صحت نداشت یا به شکلی گمراه کننده بیان شده بود. نتیجه گیری: مواد غذایی تبلیغ شده اکثراً ارزش تغذیهای پایینی داشتند و شرکتهای تبلیغاتی با تدابیر گوناگون سعی میکردند کودکان را به مصرف محصولات خود ترغیب کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Which foods do TV food advertisements entice our children to eat?
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The objective of this study was to examine the content of food advertising in the children’s and adolescents’ program on the Iranian television. Materials and Methods: The study, a content analysis of advertisements, monitored 3 hours of children’s and adolescents’ TV programs broadcast on Channel 1 for one week (4-10 November 2000). A detailed record of advertisement style and content was used for analysis. Results: Advertisements for food products comprised 25% in number (second rank) and 21% in duration (third rank) of the total TV commercials during the monitoring period. Puffed cereals comprised the largest category (36%) of advertised foods. The messages most frequently used to promote the sale of a product were “quality” (59%) and “taste” (46%). The most frequent appeals of food advertisements were “stimulation of hunger/thirst” (67%) and “attributed quality” (64%). “A” puffed corn was the most frequent brand (23%) among the food brands advertised. In 37% of the food advertisements half of the nutritional properties attributed to products were scientifically untrue or misleading. Conclusion: Food advertisements aimed at children on TV were dominated by those for foods of questionable nutritional value, designed in a manner mainly to attract children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
TV commercials, Children, Advertisements, Food, TV
نویسندگان مقاله
مریم امینی | m amini
مهدی محسنیان راد | m mohsenian rad
مسعود کیمیاگر | m kimiagar
نسرین امیدوار | n omidvar
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
صنایع غذایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات