این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۴
عنوان فارسی
چالشها و راهبردهای مادران با فرزندان دبستانی و پیش دبستانی در دوران همهگیری کرونا
چکیده فارسی مقاله
همهگیری کرونا و قرنطینه خانگی منجر به مسائل متعددی برای خانوادهها شده است. در همین راستا، این پژوهش با هدف مطالعه چالشها و راهبردهای مادران با فرزندان دبستانی و پیشدبستانی در دوران همهگیری کرونا انجام شد. به این منظور انجام این مطالعه پدیدارشناسانه و بر اساس اصل اشباع نظری دادهها، با 21 نفر از مادران دارای فرزند پیشدبستانی و دبستانی در شهر تهران در سال 1400 مصاحبه شد و سپس، دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند. در حوزهی چالشها 15 مضمون فرعی استخراج شد که در 5 مضمون اصلی"مشکلات رفتاری کودکان"، "دغدغههای آموزشی کودکان"، "برهم خوردن نظم زندگی"، "مشکلات فردی مادر" و "دغدغههای مرتبط با سلامتی" طبقهبندی شدند. در حوزه دوم که به راهبردها میپرداخت، 10 مضمون فرعی در قالب 3 مضمون اصلی "ایجاد سرگرمی و تفریح برای کودکان"، "بهکارگیری راهکارهایی در مواجه با چالشهای رفتاری و تحصیلی کودک"، "همیاری دیگران با مادر در زمینه فرزندپروری" به دست آمد. نتایج نشان داد کرونا و قرنطینه خانگی، چالشهایی را پیش روی مادران با فرزند دبستانی و پیشدبستانی قرار داده است و مادران در مواجهه با شرایط جدید، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفتهاند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به درک بهتر و عمیقتر تجارب مادران کودکان دبستانی و پیشدبستانی و همچنین، کاهش پیامدهای منفی کرونا و قرنطینه بر خانوادهها از طریق فراهم آوردن حمایتهای لازم کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کرونا، پدیدارشناسی، کودکان دبستانی و پیشدبستانی، مادران، چالشها، راهبردها.
عنوان انگلیسی
Challenges and Strategies of Mothers with Pre-school and Primary School Children during the Coronavirus Epidemic
چکیده انگلیسی مقاله
COVID-19 pandemic and quarantine have led to many problems for families. In this regard, the purpose of this study was to identify the challenges and strategies of mothers with pre-school and primary school children during the coronavirus epidemic. In order to do this phenomenological study and based on the data saturation principle, 21 mothers having pre-school and primary school children in Tehran in 2021 were interviewed and then, the data obtained from semi-structured interviews were analyzed using the Colaizzi method. In terms of challenges, 15 sub-themes were extracted, that were classified into 5 main themes, "children's behavioral problems", "children's educational concerns", disruption of life routines"٬ "mother's individual problems" and "health concerns". In the second domain, which dealt with Strategies, 10 sub-themes were obtained in the form of 3 main themes: "creating fun and entertainment for children", "Applying solutions in confronting with the child's behavioral and educational challenges", "other people cooperation with the mother in upbringing". The results showed that the coronavirus epidemic caused challenges for mothers with pre-school and primary school children, which affected some aspects of their lives. On the other hand, mothers have adopted various strategies in confronting new conditions. The results of this study may help to better understand the experiences of mothers of preschool and primary school children and also to reduce the negative consequences of the COVID-19 pandemic and quarantine on families by providing the necessary support.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Coronavirus, Phenomenology, Pre-school and Primary School children, Mothers, Challenges, Strategies.
نویسندگان مقاله
فریبا اشرفی نیا | Fariba Ashrafinia
M.A in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, University Of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
پرنیا پورکمالی | Parnia Pourkamali
M. A. in Psychometrics, Department of Psychometrics, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روان سنجی، گروه روان سنجی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
محمد صادق زمانی زارچی | Mohammad Sadegh Zamani Zarchi
Ph.D Candidate of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1218-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات