این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۳۰، شماره ۵، صفحات ۴۸۷۵-۴۸۸۶

عنوان فارسی تبیین دیدگاه اعضای هئیت علمی نسبت به آموزش دندانپزشکی ‌بیمار‌‌محور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش صحیح دندانپزشکی و تامین نیاز جامعه، لزوم تغییر روش آموزشی به سمت مراقبت جامع بیمار را بیش از پیش آشکار می‌سازد. این مطالعه به‎منظور بررسی تبیین دیدگاه اعضای هئیت‎علمی دانشکده‌های دندانپزشکی نسبت به آموزش دندانپزشکی بیمار محور انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی دیدگاه 325 نفر از اساتید دانشکده‌های دندانپزشکی کشور در سال 1399  بررسی شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته مشتمل بر ابعاد و مولفه‌های آموزش دندانپزشکی بیمار محور بود. جهت تجزیه‎و‎تحلیل داده‎ها از آزمون‎های کولموگروف- اسمیرنوف و فریدمن و از نرم‎افزار Smart PLS  به‎منظور تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج: در این تحقیق ابعاد آموزش دندانپزشکی بیمار محور شامل کار‌آمد نمودن دانشجو، ارزشیابی، راهبردهای آموزشی، قدرت مشارکت، بیمار، برنامه‌ریزی و مدیریت، آماده‌سازی بستر مورد مطالعه قرار گرفت. هر یک از ابعاد از منظر مولفه‌های ایجاد کننده آن بررسی شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که مقدار بارهای عاملی به‌دست آمده برای تمامی مولفه‌ها بیشتر از 0/3 و (0/05P < ) و با مقادیر t بزرگتر از 1/96 قرار دارند و مقدار پایایی ترکیبی برای اکثر مولفه‌ها بیشتر از مقدار 0/7 است. بعد ارزشیابی با رتبه میانگین 5 بالاترین و بیمار با رتبه میانگین 2/88 در پایین‌ترین و مولفه نیاز به تغییر روند ارزشیابی با رتبه میانگین 9/15 بالاترین و رضایتمندی با رتبه میانگین 4/98 در پایین‌ترین مرتبه قرار گرفته‌اند. نتیجه‌گیری: توجه به میانگین ابعاد و مولفه‌ها که بالاتر از متوسط بوده، نشان از این دارد که اساتید، آموزش جامع بیمار محور را برای آموزش دندانپزشکی مناسب دانسته و نیاز است ابعاد و مولفه‌های این نوع آموزش مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هئیت علمی، آموزش بیمار محور، دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Viewpoints of the Faculty Members on the Patient-Centred Education in Dentistry
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Proper dental education and meeting the needs of society and the need to change the educational method towards comprehensive patient care becomes more apparent. This study was conducted to investigate the views of faculty members of dental schools towards patient-centred education in dentistry. Methods: In this cross-sectional descriptive study, the views of 325 professors of all dental schools in Iran in 2020 were reviewed. The research instrument was a researcher-made questionnaire containing the dimensions and components of patient-centred dental education. Kolmogorov-Smirnov test and Friedman test, Smart PLS application with confirmatory factor analysis were used to analyse the data. Results: In this study, the dimensions of patient-centred dental education, including student efficiency, evaluation, educational strategies, participation power, patient, planning and management and structure preparation were studied. Each dimension was examined from the perspective of its components .The results obtained from the confirmatory factor analysis test showed that the amount of factor loads obtained for all components is more than 0.3 and (P< 0.05) with values ​​greater than 1.96 and the value of combined reliability for most components is greater than 0.7. Evaluation dimension with an average rank of 5 was in the highest and the patient with an average rank of 2.88 in the lowest and the component need to change the evaluation process with an average rank of 9.15 was in the highest and satisfaction with an average rank of 4.98 in the lowest. Conclusion: Paying attention to the average dimensions and components, which was higher than average, indicates that the professors consider comprehensive patient-centred education suitable for dental education; and the components need to be considered in dental education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Faculty members, Patient-centred education, Dentistry.

نویسندگان مقاله فاطمه سیگارچیان تقی‌زاده | Fatemeh Sigarchian Taghizadeh
Faculty of Educational Sciences and Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

امیر حسین محمودی | Amir Hossein Mahmoodi
Department of Educational Management and Higher Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Central Tehran Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

مجید اکبری | Majid Akbari
Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، مشهد، ایران.

فاطمه حمیدی‌فر | Fatemeh Hamidifar
Department of Educational Management and Higher Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4781-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات