این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۱۲۹-۱۶۰
عنوان فارسی
مطالعۀ عوامل مؤثر بر فرهنگ کار: پژوهشهای بازۀ زمانی ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله
هدف: فرهنگ کار از دو واژۀ فرهنگ و کار به معنای شیوه، اصول و معیار انجام کاری و تعهد و مسئولیت فرد نسبت به شغل تشکیل یافته است. پایه و اساس تحول اجتماعی، فرهنگ کاری است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، مطالعۀ عوامل مؤثر بر فرهنگ کار در بازۀ زمانی 1376 تا 1399 بوده است. روش: روش تحقیق از نوع فراتحلیل(کمّی) و با استفاده از نرمافزار cma2 صورت گرفته است. جامعۀ آماری مطالعه، 36 مورد است که 25 سند پژوهشی به صورت غیر احتمالی(تعمدی) از سایت نورمگز، مگایران و جهاد دانشگاهی بعد از کنترل و ارزیابی پژوهش انتخاب شدند. یافتهها و نتایج: بین سرمایۀ اجتماعی(عدالت، اعتماد شغلی، مشارکت گروهی و انسجام اجتماعی)، اخلاق کار اسلامی (روحیۀ جمعی، صداقت و شفافیت اجتماعی، روابط اجتماعی حسنه و تعلق مذهبی)، فرهنگسازمانی(شایستهسالاری، قانونگرایی سازمانی، رضایت شغلی)، فرهنگ شغلی(فرهنگ کارآفرینی، انگیزه اقتصادی و فرهنگ سختکوشی) و کژکارکردی سازمانی(تعارض شغلی، بیگانگی سازمانی و بیتفاوتی اجتماعی) با فرهنگ کار رابطۀ معناداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق کار اسلامی، انگیزۀ تولیدی، تعهد سازمانی، سرمایۀ اجتماعی، فرهنگ کار،
عنوان انگلیسی
Study of Factors Affecting Work Culture: (Research From 1376 to 1399)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Work culture consists of two words culture and work meaning the method, principles and criteria of doing work and the commitment and responsibility of the person to the job. The basis of social change is work culture. Accordingly, the main purpose of this study is to study the factors affecting work culture in the period of 1376-1397. Method: The research method is meta-analysis (quantitative) using cma2 software. The statistical population of the study was 36 cases in which 25 research documents were randomly selected from the site of Normagz, Meg Iran and Jihad Daneshgahi after controlling and evaluating the research. Results and Conclusion : The results show that between social capital (justice, job trust, group participation and social cohesion), Islamic work ethic (collective spirit, honesty and social transparency, good social relations and religious affiliation), organizational culture (meritocracy, organizational legalism) , Job satisfaction), job culture (entrepreneurship culture, economic motivation and hard work culture) and organizational dysfunction (job conflict, organizational alienation and social indifference) is a significant relationship with work culture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اخلاق کار اسلامی, انگیزۀ تولیدی, تعهد سازمانی, سرمایۀ اجتماعی, فرهنگ کار
نویسندگان مقاله
سید علی میرلوحی |
کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)،تهران ایران
طاها عشایری |
دکترای تخصصی جامعه شناسی مسائل اجتماعی، عضو هیئتعلمی گروه تاریخ و جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل.
طاهره جهان پرور |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1256_7de3f755e6e3659ac9173fc95145c93a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات