این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر تکالیف دوگانه بر شدت لکنت در کودکان مدرسه‌رو
چکیده فارسی مقاله هدف: لکنت اختلالی گفتاری است که به‌صورت وقفه‌های مکرر و غیرطبیعی در جریان گفتار اتفاق می‌افتد؛ معمولاً به‌صورت تکرار، کشیده‌گویی و گیر در جریان هوا یا صداسازی رخ می‌دهد. علی‌رغم تئوری‌های متعدد تاکنون علت لکنت به‌طور کامل مشخص نشده و عوامل مختلفی برای سبب‌شناسی آن مطرح گردیده‌ است که از آن جمله می‌توان به جنبه‌های شناختی و زبانی اشاره کرد. بر طبق فرضیه چرخه‌ی معیوب، افزایش ناروانی گفتار درنتیجه‌ی بیش ‌از حد توجه کردن روی گفتار است. حال در این مطالعه برآنیم تا تاثیر کاهش توجه بر گفتار را با استفاده از تکالیف دوگانه در 2 حوزه‌ی کلامی و غیرکلامی بر کودکان دارای لکنت بسنجیم. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تکالیف دوگانه بر شدت لکنت در کودکان مدرسه‌رو بود.  روش بررسی: در این مطالعه مقطعی-مشاهده‌ای آزمودنی‌ها شامل 39 کودک 12-8 سال (10.25±1/35 ) مبتلا به لکنت رشدی که 5 دختر(%12.8) و 34(%87.2) پسر بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 4 و 8 و کلینیک‌های گفتاردرمانی شهر تهران انتخاب شدند. طراحی تکلیف دوگانه با استفاده از برنامه ویژوال بیسیک انجام شد. در طی پژوهش انجام شده 4 نمونه‌ی گفتاری از افراد گرفته شد، نمونه‌ی دوم و سوم به صورت تکلیف دوگانه (اضافه شدن تکلیف کلامی یا غیرکلامی) و تکلیف اول و چهارم به صورت تکلیف منفرد طراحی شد. شدت لکنت آزمودنی‌ها در هر یک از نمونه‌های گفتاری براساس تعداد هجاهای لکنت شده (SS%) به دست آمد و داده‌ها وارد نسخه‌ی 20 نرم‌افزار  Spss شد. با توجه به توزیع غیرطبیعی داده‌ها، از مدل خطی تعمیم یافته با روش معادلات براورد تعمیم یافته و آزمون بونفرونی جهت تعیین تفاوت شدت لکنت در نمونه‌های گفتاری استفاده شد. یافته ها: نتایج ازمون GEE نشان داد شدت لکنت در 4 نمونه گفتاری تفاوت دارد (pvalue= 0.015). کمترین و بیشترین میانگین شدت لکنت در 39 آزمودنی به ترتیب مربوط به تکلیف دوگانه‌ی غیرکلامی (14.85) و تکلیف منفرد ابتدایی (17.11) بود. در مقایسه‌ی دوبه‌دوی شدت لکنت مشخص شد که میانگین شدت لکنت در تکلیف منفرد انتهایی به‌طور معنی‌داری کم‌تر از تکلیف منفرد ابتدایی است (pvalue < 0/05). از سوی دیگر تفاوت میانگین شدت لکنت در زمان انجام تکالیف دوگانه (کلامی و غیرکلامی) معنی‌دار نبود (pvalue > 0/05).   نتیجه گیری: یافته‌های این تحقیق نشان داد انجام تکالیف دوگانه توسط کودکان دارای لکنت موجب کاهش شدت لکنت آنان می‌شود؛ به عبارت دیگر معطوف کردن توجه کودکان مورد مطالعه در این پژوهش به تکالیف کلامی و غیرکلامی در حین صحبت آن‌ها منجر به کاهش ناروانی آنان گشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت دوران کودکی/ حافظه‌ی کاری/ توجه

عنوان انگلیسی An Investigation of Dual Task Effect on The Severity of Stuttering in School-Age Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Stuttering is a speech disorder that occurs with frequent and abnormal disruptions in speech, such as sound repetition, sound prolongation, and sound or airflow blockage. Although various hypotheses and factors have been introduced including cognitive and linguistic factors, the etiology of stuttering has not been fully understood. According to the vicious circle hypothesis, increased speech disfluency results from hypervigilance to speech. However, this study aimed to measure the effect of reduced attention on speech through verbal and non-verbal dual tasks among school children with stuttering. Furthermore, the effect of dual tasks on the severity of stuttering is investigated among them.  Method: In this cross-sectional study, the participants included 39 children (5 girls 12.8%) and (34 (87.2%) boys) aged 8-12 years (10.25±1.35) with developmental stuttering selected via convenience sampling from primary schools in districts 4 and 8 and speech therapy clinics in Tehran, Iran. Dual tasks were designed using the Visual Basic program. During the research, four speech samples were recorded for each participant. The second and third samples were designed as a dual task (addition of verbal or non-verbal tasks) while the first and fourth samples were designed as a single task. The participant's severity of stuttering in each sample was calculated based on the number of stuttered syllables (SS%) and data were entered into SPSS-20 software for analysis. Given the non-normal distribution of data, the generalized linear model with the method of generalized estimating equation (GEE) and Bonferroni test were used to determine the difference in stuttering severity among speech samples. Findings: The GEE results showed that the severity of stuttering was different among the four speech samples (P-value = 0.015). The lowest and highest mean stuttering severity among the 39 participants pertained to non-verbal dual task (14.85) and the initial single task (17.11), respectively. A pairwise comparison of stuttering severity showed that the mean stuttering severity in the final single task was significantly lower than the initial single task (P-value< 0.05). However, mean stuttering severity was not significantly different between verbal and non-verbal tasks (P-value>0.05). Conclusion: Findings of this study showed that severity of stuttering reduces when children with stuttering perform dual tasks. In other words, focusing children's attention on verbal and non-verbal tasks while talking led to a reduction in their disfluency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Childhood Stuttering, Working memory, Attention

نویسندگان مقاله فهیمه کیهانی | Fahime Keyhani
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی ، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

اکبر دارویی | Akbar Darouie
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

مرتضی فرازی | Morteza Farazi
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.

سمانه حسین زاده | Samaneh Hosseinzadeh
Biosatistics Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.

محمد کیهانی | Mohammad keyhani
Hawzah Imam khomeyni, Tehran, Iran.
حوزه‌ی علمیه‌ی امام خمینی(ره)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3346-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات