این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۷۵
عنوان فارسی
مدل پویای رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه اجتماعی در سازمان های غیردولتی مدیریت بحران(شاهد تجربی:جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتارشهروندی سازمانی یک اصطلاح نو پا در حوزه منابع انسانی میباشد که امروزه برای همهی سازمانها بسیار مهم است. اهمیت کاربردی رفتار شهروند سازمانی این است که کارایی و اثربخشی سازمانی را از طریق سهیم شدن در تحول منابع، نوآوی و انطباق پذیری در محیطهای دارای پیچیدگی، ابهام و کار تیم محور ارتقا میبخشد. هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل پویای رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه اجتماعی در سازمان های غیردولتی مدیریت بحران(شاهد تجربی:جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران) است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی میباشد و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) با رویکرد اکتشافی است. اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان جمعیت هلال احمر کشور، جامعه آماری این پژوهش را شکل می دهند که به شیوه نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از مشاهده، مصاحبه عمیق و نیمه عمیق، مرور اسناد و نظرات خبرگان و کارشناسان استفاده و در نهایت با بهره گیری از روش آماری تحلیلی عاملی اکتشافی ابزار سنجش مناسب تهیه می گردد. در این پژوهش، از تکنیک دلفی، فرایند تحلیل شبکه- دیمتل (ANP-DEMATEL) برای تعیین و اولویتبندی معیار و زیر معیارها استفاده شده است. به همین منظوراز ماتریس مقایسه زوجی برای تعیین وزن معیارها استفاده شده است. یافته ها: در این پژوهش، رفتارهای کمککننده، ابتکارات فردی، اطاعت سازمانی، وفاداری سازمانی، جوانمردی، فضیلت مدنی و توسعه شخصی به ترتیب اولویت جزو ابعاد رفتار شهروندی سازمانی است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی شامل؛ افزایش بهرهوری عملکرد و اثربخشی، ارتقاء روابط مثبت بین کارکنان، کارایی بیشتر در تخصیص منابع، کاهش هزینههای نگهداری، ایجاد انعطاف لازم برای نوآوری، بهبود خدمت به مشتری و استفاده اثربخش از منابع کمیاب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی، سازمان غیردولتی، مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر
عنوان انگلیسی
Analyzing Dimensions, Consequences, and Inequalities of Organizational Citizenship Behaviour in Non-governmental Organizations of Crisis Management (Experimental Evidence: Red Crescent Society of the Islamic Republic of Iran)
چکیده انگلیسی مقاله
INTRODUCTION: This research aimed to provide a dynamic model of organizational citizenship behavior (OCB) in crisis management non-governmental organizations with a social approach (experimental evidence: Red Crescent Society of the Islamic Republic of Iran). METHODS: This applied research was conducted using a mixed (quantitative-qualitative) method to analyze the data. The statistical population consisted of university professors as well as the managers and experts of the Iranian Red Crescent Society, who were selected by the snowball sampling method. The total number of experts in the Iranian Red Crescent Society and in the academic community accounted for 10 individuals (n=5 each), and the sampling continued until reaching theoretical saturation. The required information was collected through observation, in-depth and semi-in-depth interviews, review of documents, and experts' opinions; finally, by using the exploratory factor analytical statistical method, appropriate measurement tools were prepared. In this research, the Delphi technique and the Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory-based Analytic Network Process were employed to determine and prioritize criteria and sub-criteria. For this purpose, the pairwise comparison matrix was used to determine the weight of the criteria. FINDINGS: In this study, helping behaviors, individual initiatives, organizational obedience, organizational loyalty, chivalry, civic virtue, and personal development were among the dimensions of OCB in descending order. CONCLUSION: The results of this research showed that the consequences of OCB included an increase in performance productivity and effectiveness, the promotion of positive relations between employees, more efficiency in allocating resources, reduction in maintenance costs, the provision of necessary flexibility for innovation, improvement of customer service, and effective use of scarce resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Citizenship Behavior, NGO, Crisis Management, Red Crescent Society
نویسندگان مقاله
مهدی وکیلیان | Mahdi Vakilian Sayyah
حسنعلی آقاجانی | Hasan Ali Aghajani
Professor, Department of Management and Entrepreneurship, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
قربانعلی آقااحمدی | Ghorban Ali Agha Ahmadi
مریم رحمتی | Maryam Rahmaty
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-621-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موارد مرتبط با بحران، حوادث وامدادونجات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات