این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۷۴، شماره ۳، صفحات ۲۰۸-۲۱۲

عنوان فارسی بررسی دوره فوق‌تخصص طب نوزادان در زمینه تغییرات لازم برنامه آموزشی طب نوزادان در زمینه مراقبت‌های تکاملی عصبی: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تبیین نیازها و مهارت‌های لازم برای تربیت فوق‌تخصص طب نوزادان طراحی شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی، با تمرکز بر روش تحلیل محتوایی معمول و با اتکا به‌روش نمونه‌گیری هدفمند بر روی استادان، دستیاران سال دوم و دانش‌آموختگان رشته فوق‌تخصصی طب نوزادان در پنج سال گذشته، انجام شد. اشباع داده‌ها نیز به‌عنوان ملاک پایان مرحله جمع‌آوری داده‌ها قرار داده شد. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند و بحث گروهی متمرکز بود. یافته‌ها: پاسخ‌دهندگان نظر خود را در حیطه "کفایت فردی دانش‌آموخته"، "ضعف برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "چالش‌های آموزشی"، "نیاز به بازنگری برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "ضرورت اصلاح نظام آموزشی پزشکی کشور" و "راهبردهای موثر در آموزش مراقبت تکاملی مغزی-عصبی" ابراز کردند. نتیجه‌گیری: تغییر و تکمیل برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره فوق‌تخصص نوزادان در مورد مراقبت‌های تکاملی مغزی-عصبی همراه با آموزش‌های منسجم مهارت‌های بالینی مفید می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیاز آموزشی، تکامل مغزی-عصبی نوزاد، کوریکولوم آموزشی

عنوان انگلیسی Assessment of educational curriculum of neonatal subspecialty in the field of challenges in neurodevelopment care
چکیده انگلیسی مقاله Background: In fact, there is no doubt that medical education should be to prepare students for those clinical problems that they may encounter in their future performance. But according to the findings of previous studies in this area, one of the important priority and basic needs in education is training health workers, including physicians. Methods: In this qualitative study focuses on the content analysis of typical (conventional content analysis) was performed. The aim of this study was to determine the needs and skills required to train neonatal subspecialists in the ability to manage vulnerable neonates problems and their families specialized in the field of comprehensive health care have driven. Based on purposive sampling, the research participants, staff and alumni of the second year and above the five-year sub-specialty in neonatology, formed by the association of neonatal diseases were chosen. Saturation as a termination criterion was applied to the collected data. Method of data collection was semi-structured interviews and focus group discussions. Reliability means the adequacy and accuracy that was measured by four methodological criteria: credibility, confirmability, transferability and dependability. All phases of study were recorded elaborately and the researchers reported all findings in the same speech research participants. Results: Respondents consider themselves some week points in neonatal medicine education; they expressed their opinions in three categories with four subcategories as follow: "competent person knowledgeable", "weakness of the curriculum", "educational challenges", "need to review the curriculum", "the need to reform medical education system in the country", and "effective strategies for teaching". Conclusion: Editing curriculum to teach coherent and comprehensive clinical skills in one hand, social support and health care for vulnerable children and families in other hand will improve care for vulnerable neonates.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum, educational needs, neonatal neurodevelopment

نویسندگان مقاله فرین سلیمانی | farin soleimani
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی شاهبلاغی | farahnaz mohammadi shahboulaghi
social determinants of health research center, department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
مرکز تحقیقات شاخص های اجتمامی در سلامت، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فاطمه نیری | fatemeh nayeri
maternal, fetal and neonatal research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر جنین نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسین دلیلی | hosein dalili
breastfeeding research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات تغذیه با شیر مادر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مامک شریعت | mamak shariat
2nd floor, vali-asr hospital, imam khomeini hospital complexes, keshavarz blvd., tehran, iran. tel 98 21 66591316
تهران، بلوار کشاورز، مجتمع بیمارستانی امام خمینی ره ، بیمارستان ولیعصر، طبقه دوم تلفن 021-66591316


نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5456&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات