این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۴۹۷-۵۱۴
عنوان فارسی
الگوی روابط ساختاری اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان پسر بر اساس هیجانپذیری منفی و استعداد کسالت با نقش میانجیگری خودنظارتی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: وابستگی به تلفن همراه به دلیل میزان بالای وقوع، نرخ رشد سریع و پیامدهای نامطلوب جدی آن به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان پسر بر اساس هیجانپذیری منفی و استعداد کسالت با نقش میانجی گری خودنظارتی انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400 تشکیل داد. از این جامعه، نمونه ای به حجم 170 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای اعتیاد به تلفن همراه، استعداد کسالت، هیجان پذیری منفی و خودنظارتی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هیجانپذیری منفی با مقدار ضریب 38/0، استعداد کسالت با مقدار ضریب 27/0 به صورت مستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معنادار دارند، همچنین هیجان پذیری منفی با مقدار ضریب 20/0 و استعداد کسالت با مقدار ضریب 12/0 با میانجیگری خودنظارتی به صورت غیرمستقیم بر اعتیاد به تلفن همراه تأثیر معناداری دارند (001/0>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مداخلات مربوط به کسالت، هیجان پذیری منفی و خودنظارتی جهت آموزش تسهیل فعالیت های ارزشمند، مدیریت هیجانات منفی و تمرین منظم خودنظارتی پیشنهاد میگردد. واژه های کلیدی: اعتیاد به تلفن همراه، خودنظارتی، هیجان پذیری منفی، استعداد کسالت، دانش آموزان، اردبیل
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به تلفن همراه، خودنظارتی، هیجان پذیری منفی، استعداد کسالت، دانش آموزان، اردبیل
عنوان انگلیسی
The Pattern of Structural Relationships of Mobile Phone Addiction in Male Students Based on Negative Excitement and Boredom Proneness with the Mediating Role of Self-Monitoring: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Mobile phone dependency has become a global problem due to its high incidence, rapid growth rate, and serious adverse consequences. The aim of this study was to model the structural relationships of mobile phone addiction in male students based on negative excitement and boredom proneness with the mediating role of self-monitoring. Materials and Methods: This study was a descriptive study, and the statistical population consisted of all male high school students studying in public schools in Ardabil in the academic year 1400. From this population, a sample of 170 people were selected by convenience sampling method, and answered the questionnaires of mobile phone addiction, boredom proneness, negative excitement, and self-monitoring. In order to analyze the data, structural equation modeling was used. Results: The results showed that negative excitement with a coefficient value of 0.38 and boredom proneness with a coefficient value of 0.27 directly have a significant effect on mobile phone addiction. Also, negative excitement with a coefficient value of 0.20 and boredom proneness with a coefficient value of 0.12 indirectly have a significant effect on mobile phone addiction with the mediation of self-monitoring (p< 0.001). Conclusion: According to the results of the present study, interventions related to boredom, negative excitement, and self-monitoring are recommended for training to facilitate valuable activities, manage negative emotions, and regularly practice self-monitoring. Key words: Mobile phone addiction, Self-monitoring, Negative excitement, Boredom proneness, Students, Ardabil Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.UMA.REC.1400.045). How to cite this article: Basharpoor Sajjad, Ahmadi Shirin, Heidari Fazeleh. The Pattern of Structural Relationships of Mobile Phone Addiction in Male Students Based on Negative Excitement and Boredom Proneness with the Mediating Role of Self-Monitoring: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 21 (05): 497-514. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mobile phone addiction, Self-monitoring, Negative excitement, Boredom proneness, Students, Ardabil
نویسندگان مقاله
سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
Mohaghegh Ardabili
محقق اردبیلی
شیرین احمدی | Shirin Ahmadi
Mohaghegh Ardabili
محقق اردبیلی
فاضله حیدری | Fazeleh Heidari
Mohaghegh Ardabili
محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5705-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات