این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی شناسایی مولفه های موثر بر مشارکت مردم در آموزش مردم برای مردم در همه گیری بیماری کرونا: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: جلب مشارکت افراد جامعه در اپیدمی کرونا برای حل مشکلات بهداشتی تا رسیدن به سطح قابل قبولی از بهداشت برای همه افراد جامعه لازم است. مشارکت اجتماعی به عنوان جزء اساسی سلامت جامعه و برنامه های توسعه ای در آمده است و تمرکز بر مشارکت جامعه برای دستیابی به سلامت عمومی جهانی مهم است؛ بنابراین هدف از این مطالعه شناسایی مولفه های موثر بر مشارکت مردم در آموزش مردم برای مردم در همه گیری بیماری کرونا بود. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی، اطلاعات از طریق مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار یافته با 18 نفر از متخصصان نظام سلامت و صاحب نظران درگیر در حوزه های مشارکت های مردمی شهرستان اهواز، با روش نمونه گیری هدفمند از نوع حداکثر تنوع، جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. ابزار تحلیل در این پژوهش، نرم افزار MAXQDA18 بود. برای اطمینان از مقبولیت داده ها از نظرسنجی مشارکت کنندگان استفاده گردید. قابلیت تایید یافته ها با بازنگری ناظران مشخص شد. صحت و استحکام داده ها با استاندارد لینوکلن و گوبا تائید شد. یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج تعداد 336 کد اولیه گردید؛ که در شش طبقه اصلی قرار گرفتند که شامل: مفهوم آموزش مردم برای مردم، فواید مشارکت مردم در آموزش، راهبرد های افزایش مشارکت مردم، راهکارهای جلب مشارکت مردم، مشکلات و موانع تضعیف مشارکت مردم و تسهیل گر های افزایش مشارکت مردم بودند.  نتیجه گیری: حاصل این مطالعه دستیابی به راهبرد ها و راهکارهای جلب مشارکت مردم برای آموزش بود، که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و سایر ذی نفعان قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مردم، مشارکت اجتماعی، کووید19، مطالعه کیفی، تحلیل محتوای قراردادی

عنوان انگلیسی Identifying the Factors Affecting People's Participation in "Education by People for People" During Covid-19 Outbreak: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Social mobilization and community partnerships are required for identification and solving health problems in the Corona epidemic. Community participation is a fundamental component of community health and development programs. A renewed emphasis on the importance of community participation improves global public health. The aim of the present study was to explore effect the community engagement component via educating the people for the people during the COVID-19 outbreak.  Materials and Methods: In this qualitative study, data were collected through semi-structured individual interviews whit 18 participants including health system experts and involved in the field of public participation of Ahvaz city, who were selected through purposive sampling of the type of maximum variety. The content analysis approach was used to analyze the data. The analysis tool in this study was MAXQDA18 software. Contributors surveyed to ensure that the data were acceptable. Reviewers carried out confirmation of findings. The accuracy and robustness of the data were confirmed by Lincoln and Guba standards. Results: Data analysis resulted in the extraction of 336 primary codes, which were classified into six main subthemes: the concept of public knowledge sharing practices, the benefits of social participation in education, strategies to increase social participation, tactics for attracting social participation, problems and barriers to weakening social participation, and facilitators that influence social participation. Conclusion: The result of this study was the achievement of strategies and tactics to engage people in education, which can be used by decision-makers and other stakeholders
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Public education, social participation, COVID-19, Qualitative study, Contractual content analysis

نویسندگان مقاله اکبر بابائی حیدر آبادی | Akbar Babaei Heydarabadi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺟﻨﺪﻯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ

مرضیه عربان | Marziyeh Araban
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺟﻨﺪﻯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ

صدیقه نوح جاه | Sedigheh Nouhjah
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺟﻨﺪﻯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ

مهدی مجدم | Mehdi Mojadam
Abadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی آبادان

فاطمه کیامرزی | Fatemeh Kiamarzi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺟﻨﺪﻯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2414-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات