این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان: کاربرد تئوری عمل منطقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آموزش شهروندی یکی از مهمترین و چالش زا ترین وظایف نظام های آموزشی محسوب می شود، به نحوی که در بسیاری از کشورهای جهان، این فعالیت بخش عظیمی از دغدغه های مسئولان آموزشی را تشکیل می دهد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری عمل منطقی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر اسدآباد تنظیم شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارازمایی شاهددار تصادفی می باشد، که بر روی 150 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اسداباد در سال 1400-1399 صورت گرفت. نمونه گیری به صورت خوشه ای بود و دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 75 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده مشتمل بر سه بخش، اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی و تئوری عمل منطقی بود. برنامه آموزشی براساس تئوری عمل منطقی اجرا شد. داده ها پیش از مداخله آموزشی و 3 ماه پس از آن جمع آوری شدند. یافته ها: براساس نتایج مطالعه؛ قبل از مداخله آموزشی بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری اختلاف معناداری وجود نداشت (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های شهروندی، مداخله آموزشی، تئوری عمل منطقی، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The Effect of Educational Intervention on Citizenship Skills of High School Male Students: Application of Theory of Reasoned Action
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Citizenship education is one of the most important and challenging tasks of educational systems, so that in many countries around the world, this activity is a large part of the concerns of education officials. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of educational intervention based on the theory of rational practice on citizenship skills of high school male students in Assadabad. Materials and Methods: This study was a randomized controlled trial performed on 150 high school male students, in Assadabad in 2020-2021. Sampling was cluster sampling and students were randomly divided into two groups of intervention and control (75 people in each group). Data collection instrument was a questionnaire with the three sections including demographic variables, knowledge, theory of reasoned action constructs. The data were collected three months after educational intervention. Results: Based on the results of the study; Before the educational intervention, there was no significant difference between the intervention and control groups in terms of variables of knowledge, attitude, abstract norms and behavioral intention (p < 0.05), But three months after the educational intervention, the experimental group showed a significant increase in knowledge score and each of the structures of theory of rational action (p = 0.001), While in the control group no significant difference was observed (p < 0.05). Conclusion: Based on the results of the study, the theory of resoned action can be used as a suitable theoretical framework for designing and implementing educational interventions in schools. Therefore, emphasis is placed on considering citizenship education in the formal education of schools and strategic planning of education officials.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Citizenship Skills, Educational Intervention, Theory of Resoned Action, Students
نویسندگان مقاله
فاطمه دارابی | Fateme Darabi
Asadabad School of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی اسداباد
مهری نوروزی | Mehri Noroozi
Asadabad School of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی اسداباد
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-985-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات