این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش مبتنی برمدل بزنف بر رفتارهای پیشگیرانه از سالک در دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سالک یک معضل بهداشت عمومی در مناطق گرمسیری کشور است که به دلیل ایجاد ضایعات بر روی بدن بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر کنترل سالک در دانش آموزان متوسطه شهر دهلران بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش مداخله ای با گروه کنترل، بر روی 100 نفر از دانش آموزان متوسطه شهر دهلران، که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی وارد مطالعه شدند، انجام گردید. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد قدسی مشتمل بر 36 سوال بر اساس آگاهی و سازه های مدل بزنف (باورهای فردی، باورهای هنجاری، هنجارهای انتزاعی، عوامل قادرکننده، باورهای¬رفتاری، قصدرفتاری و رفتار) بود. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار Spss 23 و با محاسبه شاخص های توصیفی و تحلیل کوارایانس چند متغیره انجام گردید. یافته ها :یافته های تحلیل واریانس چند متغیره در پس آزمون و پیگیری برای هر چهار آزمون پیلائی، لابمدای ویلکز، اثر هوتلینگ و بزرگترین ریشه روی، معنادار (0/05>p) شد. نتایج یافته ها ی حاصل از تحلیل کو واریانس پس از کنترل اثر پیش آزمون بیانگر تاثیر مداخله در تمامی مولفه ها در پس آزمون(0/05>p) بوده، ولی در بخش پیگیری نتایج در بخش باور های-رفتاری، قصدرفتاری و رفتار معنادار (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالک، مدل بزنف، دانش آموزان پایه متوسطه، آموزش

عنوان انگلیسی The Effect of BASNEF Model-Based Education on Preventive Behavior of Leishmaniosis in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Cutaneous leishmaniosis is a public health problem in many tropical regions of the country which is of great importance due to the formation of lesions on the body of patients. The aim of this study was to determine the effect of education based on BASNEF model on the control of cutaneous leishmaniosis in high school students in Dehloran in 2021.  Materials and Methods: The present study was performed as an intervention method with a control group on 100 high school students in Dehloran city, who were included in the study by random cluster sampling. Data collection tool was a standard Ghodsi questionnaire consisting of 36 questions based on knowledge and constructs of BASNEF model (individual beliefs, normative beliefs, abstract norms, enabling factors, behavioral beliefs, intentional behavior and behavior). The results were analyzed using Spss 23 software by descriptive statistics and multivariate analysis of covariance.  Results: The findings of multivariate analysis of variance in post-test and follow-up were significant (P value ≤ 0.05) for all four tests: Pillais Trace, Wilks Lambda, Hotelling's, Trace Roy's Largest Root. The results of analysis of variance after controlling the effect of pre-test indicate the effect of intervention on all components in the post-test (P value ≤ 0.05).  But findings of behavioral beliefs, intentional behavior and behavior not significant (P value≥ 0.05) in the follow-up period. Conclusion: The findings of the present study showed that the implementation of educational interventions based on health promotion models can have a significant impact on the success of leishmaniasis prevention and control programs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cutaneous leishmaniosis, BASNEF Model, High school students, Education

نویسندگان مقاله علی باقری | Ali Bagheri
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رضا جوروند | Reza Jorvand
Ilam University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام

ساره خاتون شاکریان رستمی | Sareh Khatoon Shakerian Rostami
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-849-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات