این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۲، شماره ۲۱۲، صفحات ۱۲۹-۱۳۹
عنوان فارسی
انطباق پرسشنامه تجدیدنظر شده والدگری یانگ(YPI-R۲) به زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: سبکهای والدگری پیشبین طرحوارههای ناسازگار اولیه هستند. این مطالعه با هدف انطبـاقسـازی و هنجاریـابی مقـدماتی پرسشـنامه سبکهای والدگری یانگ نسخه تجدیدنظر شده-2 در دانشجویان دانشگاههای تربیت مدرس، علوم پزشکی ایران، علامه طباطبایی و علوم تحقیقات تهران انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری در این مطالعه روششناسی تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران در سـال تحصـیلی1400- 1399بودند. 240 نفر بـا روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعـات پرسشـنامه نسخه تجدیدنظر شده یانگ نسخه-2(YPI-R2)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWBS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها توسط 24SPSS و 8Liserl وآمـار توصـیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عامل تاییدی، ساختار شش عاملی این پرسشنامه شامل رقابت جوئی و جست و جوی مقام، تحقیر و رد، بازداری و محرومیت هیجانی، حمایت بیش از حد، تنبیه و کنترل گری را تایید کرد. ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمائی براساس نمرات مادران برای کل مقیاس بهترتیب 0/93 و 0/09 و براساس نمرات پدران برای کل مقیاس بهترتیب 0/93 و 0/91 بهدست آمد. سبکهای والدگری یانگ همبستگی مثبت و معنیداری(0/05>P) با مولفههای پرسشنامه DASS-21 نشان داد و همبستگی منفی با مولفههای پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(0/05>P) داشت، که نشان دهنده روائی همگرا و واگرای پرسشنامه بود. استنتاج: نسخه فارسی سبکهای والدگری یانگ نسخه تجدیدنظر شده -2 اعتبار و روایی مطلوبی را داشت و میتوان از آن به عنوان یک ابزار تشخیصی کوتاه و معتبر برای سنجش در کار بالینی و پژوهش استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل عامل، والدگری، روانسنجی
عنوان انگلیسی
Persian Adaptation of Young Parenting Inventory-Revised (YPI-R2)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Parenting styles predict early maladaptive schemas. The aim of this study was Persian adaptation and standardization of the Young Parenting Inventory-Revised (YPI-R2) among students in Tarbiat Modares University, Iran University of Medical Sciences, Allameh Tabatabai University, and Islamic Azad University, Science and Research Tehran. Materials and methods: The statistical population in this psychometric study included all university students studying in Tehran, 2020-2021 academic year. The samples were 240 people selected by convenience sampling. Data were collected using the Young Parenting Inventory- Revised (YPI-R2), Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21), and Ryff Psychological Well-Being Scale (RPWBS). Data analysis was performed in SPSS V24 and Liserl-8 applying descriptive and inferential statistics. Results: Confirmatory factor analysis confirmed the six-factor structure of this scale, including competitiveness and status seeking, degradation and rejection, emotional inhibition and deprivation, overprotection, punitiveness, and controlling. Cronbach's alpha coefficient and test-retest reliability coefficient based on mothers' scores for the whole scale were 0.93 and 0.90, respectively, and Cronbach's alpha coefficient and test-retest reliability coefficient based on fathers' scores for the whole scale were 0.93 and 0.91, respectively. The YPI-R2 was found to have a positive and significant correlation with the components of the DASS-21(P< 0.05) and a negative correlation with the components of the RPWBS (P< 0.05), which indicated the convergent and divergent validity of the scale. Conclusion: The Persian version of Young Parenting Inventory-Revised (YPI-R2) showed good validity and can be used as a short and valid diagnostic tool in clinical work and research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
factor analysis, parenting, psychometric
نویسندگان مقاله
کامیار منصوری | Kamyar Mansouri
MSc Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سیروان حمزه زاده | Sirvan Hamzezade
MSc Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
احمد عاشوری | Ahmad Ashouri
2Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سجاد خانجانی | Sajad Khanjani
PhD Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
هانی رحیمی | Hani Rahimi
PhD Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14050-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات