این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۲، شماره ۲۱۲، صفحات ۱۶۹-۱۷۶
عنوان فارسی
میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران همهگیری کرونا
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به قابلیتهای آموزش الکترونیکی و فراهم بودن بستر آن، استفاده از آن برای آموزش دانشجویان علوم پزشکی در دوران همهگیری کرونا، مورد تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران همهگیری کرونا پرداخته است. مواد و روشها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 1399-1398 انجام شد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 263 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای همبستگی پیرسون، t مستقل و ANOVA استفاده شد. یافتهها: آمادگی کلی یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان 15/00±103/30 (در سطح متوسط) بود. بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به مهارتها و ارتباطات پیوسته (4/50±38/67) و انگیزش (3/00±8/14) بود. نتایج مطالعه نشان داد که آمادگی یادگیری الکترونیکی ارتباط معناداری با دوره تحصیلی دارد (0/05< P). استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که آمادگی کلی دانشجویان پزشکی این دانشگاه جهت یادگیری الکترونیکی در سطح متوسط و در دوره کارورزی، میزان این آمادگی بهطور محسوسی بالاتر از سایر دورهها بود. از این رو پیشنهاد میشود اساتید جهت افزایش انگیزه دانشجویان حضور خود را پررنگتر نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری الکترونیکی، آمادگی یادگیری الکترونیکی، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
E-learning Readiness and Its Relationship with Demographic Factors in Medical Students of Mazandaran University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: E-learning has many strengths and it is easily available, therefore, it received much attention by the Iran Ministry of Health and Medical Education during the COVID-19 pandemic. The present study investigated the level of e-learning readiness and its relationship with demographic factors in medical students of Mazandaran University of Medical Sciences during the COVID-19 pandemic. Materials and methods: This descriptive-analytical study was performed in medical students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2019-2020 academic year. Using Morgan table, 263 students were selected. Watkins et al.'s standard E-learning readiness questionnaire was used. Data analysis was done applying Pearson correlation, independent t-test, and ANOVA in SPSS V20. Results: The overall e-learning readiness was moderate among students (103.30 ± 15.00). The highest and lowest mean scores were associated with skills and continuous communication (38.67 ± 4.50) and motivation (8.14 ± 3.00), respectively. Findings showed a significant relationship between electronic learning readiness and the academic course (P< 0.05). Conclusion: This study showed that general readiness of medical students for electronic learning was at an average level and in the internship period, it was significantly higher than other modules. Therefore, medical educaters are suggested to have powerful presence in order to increase students' motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
electronic learning, e-learning readiness, medical students
نویسندگان مقاله
مجتبی سرگلزایی | Mojtaba Sargolzaei
Medical Student , Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دکتری عمومی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری،ایران
حسین جلاهی | Hossein Jalahi
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری،ایران
محمدرضا اندرواژ | Mohammad Reza Andarvazh
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran . Assistant Professor, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری،ایران . استادیار، دانشکده پرستاری-مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-15431-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات